מפקידים כסף לבנק שמקורו בביטקוין? איך לעשות את זה נכון

שתף

מפקידים כסף לבנק שמקורו בביטקוין? איך לעשות את זה נכון

תוכן עניינים

הבנקים בישראל מציבים לאחרונה אתגרים לא פשוטים למשקיעי קריפטו. חשוב לדעת, כמו כל דבר בחיים תיכנון נכון ומקדים יכול להקל מאוד על התהליך של החזרת כסף לבנק בבוא היום. תהליך הפקדת  כספים לבנק אשר מקורם בהשקעה בביטקוין או כל מטבע קריפטו אחר לא מתחיל ברגע שהמשקיע מחליט למכור את הביטקוין לפיאט. התהליך מתחיל בפעם הראשונה שהמשקיע מחליט להשקיע בתחום.

מאמר אורח מאת עו"ד נבו לפידות

הבנקים בישראל מציבים לאחרונה אתגרים לא פשוטים למשקיעי קריפטו. חשוב לדעת, כמו כל דבר בחיים תיכנון נכון ומקדים יכול להקל מאוד על התהליך של החזרת כסף לבנק בבוא היום. תהליך הפקדת  כספים לבנק אשר מקורם בהשקעה בביטקוין או כל מטבע קריפטו אחר לא מתחיל ברגע שהמשקיע מחליט למכור את הביטקוין לפיאט. התהליך מתחיל בפעם הראשונה שהמשקיע מחליט להשקיע בתחום.

אין אחד מאתנו שלא שמע על כך שעלול להיות קושי לקבל את כספי התמורה ממכירת ביטקוין בחזרה לחשבון הבנק שלו. יש איך להתמודד עם הקושי הזה. לצורך כך, נניח לרגע בצד כמה שאלות מצוינות כמו: האם הערמת הקשיים לגיטימית, מה המניעים ומה ההסברים של הבנקים לכך.

מי שיחשוב קדימה ויתכנן את אופן הפעולה שלו מרגע קניית מטבעות הביטקוין/ קריפטו (או כל "מטבע וירטואלי" אחר) ועד מכירתם, יעשה לעצמו חיים קלים יותר בבואו למכור את המטבעות.

דברים שבנקים מבקשים ממשקיעי ביטקוין:

  1. אסמכתאות למקור הכסף ששולם עבור המטבעות הוירטואליים או לאופן בו הושגו.
  2. אסמכתאות לביצוע ההמרה פיאט-מטבע וירטואלי.
  3. מסלול המטבעות הוירטואליים (פירוט של עסקאות, זירות מסחר וכו').
  4. אסמכתא להמרה מטבע וירטואלי-פיאט.
  5. אישור גורם חיצוני בעל מומחיות.
  6. אישור על דיווח לרשות המס (שימו לב שמדובר באישור על דיווח ולא תשלום מס!).

חשוב לציין – הבנקים שונים זה מזה בדרישות. גם פקידי הבנק שונים זה מזה ברצון לסייע או בהבנתם את התחום. אז איך מתמודדים עם הדרישות הללו?

עובדים מסודר:

לסדר וארגון בארנקים, באמצעי התשלום ובחשבונות הבנק, יש משמעות קריטית בניסיון להסביר אח"כ את מסלול הכסף ואת "כשרותו".

אם קונים ביטקוין במזומן, עשוי להיות מאתגר להסביר את המקור של המזומן. אם קונים ביטקוין בהעברה בנקאית, מאתגר להסביר תשלום מחשבון של מישהו אחר. מטבעות ביטקוין שנקנו בהזדמנויות שונות או ממקורות שונים ו"עורבבו" זה עם זה, יידרשו הסבר לגבי כל ההזדמנויות וכל המקורות. אם אותם מטבעות יוחזקו בנפרד (בארנקים שונים, בכתובות שונות וכו') – ההסבר יהיה ספציפי וממוקד ולא כללי ונרחב.

העיקרון פשוט – גם אם יש לכם הסבר טוב, עדיף למצוא דרך שלא תדרוש הסבר אח"כ.

שומרים תיעוד:

  • בכל הקשור להמרות של פיאט-קריפטו-פיאט, יש הזדמנויות רבות לתיעוד.
  • התשלום בפיאט נעשה בהעברה בנקאית? שמרו את האסמכתא של ההעברה הבנקאית.
  • קיבלתם קריפטו כתשלום על שירות? שמרו העתק חשבונית לצד המספר המזהה של הטרנזקציה. שמרו את פרטי המעביר – זה גם כך נדרש (חובת ניהול ספרים) עבור מי שמקבלים תשלומים במטבע קריפטוגרפי.
  • קיבלתם מייל שמאשר את ההפקדה אצל החלפן/זירת המסחר? שמרו אותו.
  • סחרתם בזירה או מול חלפן? שמרו את האסמכתאות ואת הלוגים מהמערכת.
  • ביצעתם העברות אל או מהארנק שלכם? שמרו את מספרי הטרנזקציה, הוציאו את הלוג של הארנק ושמרו בצד (תמיד מומלץ לכתוב הערות בארנק שלכםן ולתעד עבור עצמכם את מהות ההעברה מ או אל הארנק שלכם).

עוד עיקרון פשוט – קשה לאתר בדיעבד, קל לשמור בזמן אמת. שירותים קמים ונופלים, תיעוד נוטה להיעלם. אם לא שומרים מראש, צריך לשבור את הראש אח"כ.

מסחר מול גופים מפוקחים:

גוף מפוקח הוא גוף בעל רישיון (בישראל, גם גופים בעלי אישור המשך עיסוק הפועלים לקבלת רישיון) במדינה העומדת בסטנדרטים מקובלים של אסדרה ופיקוח למניעת הלבנת הון ומימון טרור.

מסחר מול גוף מפוקח ממדינת ישראל, ייתפס כפחות בעייתי ממסחר מול חברה ללא רישיון שמאוגדת בפנמה. מסחר מול גוף מפוקח ייתפס בבנק כפחות מסוכן מעסקה בין אנשים פרטיים שלא זיהו זה את זה.

בהקשר זה, חשוב לומר שהמרות המבוצעות בזירות מבוזרות (DEX) או השקעה בפרויקטים שונים של Defi, שאינם מקיימים זיהוי לקוח, שאין מידע לגבי הצד הנגדי לעסקה ושאין שקיפות לגבי המדינה ממנה פועלים, ייצרו קושי משמעותי במקרה שיידרש הסבר לאופי הפעילות.

דיווחים לרשות המיסים:

תקנות מס הכנסה מחייבות דיווח על עסקאות, באמצעות טופס 1399 – דבר המחייב גם הגשת  דוחות שנתיים מלאים למס הכנסה. עבירות מס חמורות נחשבות עבירות מקור לעניין חוק איסור הלבנת הון (עבירות מקור עוסקות בשאלות לגבי "מקור הכסף" ונאכפות במישור הפלילי בישראל). בישראל קיימת חובת דיווח על אירועי מס בתחום, גם אם אין רווחים, חובת הדיווח בישראל נאכפת במישור הפלילי ע"י מס הכנסה.

הבנקים, לעתים, מבקשים הוכחה לכך כי הפעילות בתחום דווחה כראוי לרשויות המס או אסמכתא מרואה חשבון כי העניין מטופל ומדווח במסגרת התיק של הנישום. בלוקסטקס מספקת את כל הדרוש בשביל שתוכלו לבצע דיווח מדוייק, נכון ומהימן לרשויות המס (בין אם אתם מדווחים לבד או בין עם רו"ח). זיכרו, כאשר הכל מדווח בזמן, ניתן לקבל את האישורים הנדרשים במהרה.

אישור גורם חיצוני בעל מומחיות:

חלק מהבנקים מבקשים אישור גורם מקצועי בעל מומחיות, שיאשר עמידה בתנאים מסויימים על פי נוסח מוכן מראש. חברת סורס אוף פאנדס, במקרים המתאימים, מספקת אישורים מתאימים עם חוות דעת נלוות המאשרות את מקור ומסלול הכספים בעת ביצוע מכירה של מטבעות וירטואליים אשר עונות על חששות הבנק.

היכנסו ברגל הנכונה לסניף הבנק

פניה ממוסמכת ומסודרת לבנק, מקלה על הבנק בבואו לאשר קבלת כספים שמקורם במטבעות וירטואליים. אם היא אינה מקלה על הבנק, היא לפחות מאיינת את רוב הטענות שיכולות להיות לבנק.

פקיד הבנק הסביר, מבין מעט מאוד בפעילות במטבעות וירטואליים. תקשורת ממוסמכת, מסודרת ובכתב, יכולה לסייע בריכוך התנגדות ואף בשכנוע בלגיטימיות הפעילות המתוארת.

ליצירת רושם ראשוני מסודר, מאורגן ולגיטימי – יש הזדמנות אחת. נצלו אותה בחוכמה.

על הכותב:

עו"ד נבו לפידות

מנכ"ל חברת סורס אוף פאנדס בע"מ. החברה, בין היתר, מסייעת במתן אישורים וחוות דעת המוכיחים את מקור ומסלול הכספים של כספים שמקורם במטבעות וירטואליים.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...