חשבונית על ביטקוין בבקשה – איך לקבל תשלומים בביטקוין?

שתף

חשבונית על ביטקוין בבקשה – איך לקבל תשלומים בביטקוין?

תוכן עניינים

עסקים המקבלים תשלומים במטבעות דיגיטליים חשופים למגוון סוגיות מיסויות. BloxTax עושים סדר ומבהירים – כיצד מוציאים חשבונית לביטקוין ומה עושים אם השער שלו יורד ונגרם הפסד.

עסקים המקבלים תשלומים במטבעות דיגיטליים חשופים למגוון סוגיות מיסויות. BloxTax עושים סדר ומבהירים – כיצד מוציאים חשבונית לביטקוין ומה עושים אם השער שלו יורד ונגרם הפסד

בעלי עסק (או עוסקים): החלטתם להצטרף לעולם החדש ולקבל תשלומים במטבעות דיגיטליים? ישנם מספר דברים שעליכם לדעת על מנת לעמוד בכל כללי רשות המסים, הנוגעים למטבעות דיגיטליים, בניהול הספרים שלכם והוצאת החשבוניות.

אותם הכללים חלים בין אם העסק הוא חברה בע"מ או בין אם העסק הוא עוסק (מורשה או פטור).

בית עסק קיבל תשלום במטבע דיגיטלי – איך הוא רושם אותו ומוציא חשבונית?

קבלת תשלום במטבע דיגיטילי על ידי בית עסק או עוסק, ניתן לחלק לשני מצבים:

המחיר עבור השירות/ מוצר נקוב בפיאט

המחיר עבור השירות שהעסק מספק נקבע בשקלים או בכל מטבע פיאט אחר (פיאט הוא שם כולל לכל המטבעות שאינם דיגיטליים כמו דולר, יורו, שקל ועוד). לשם דוגמא, עסק למכירת לימונדה, מכר 4 כוסות לימונדה במחיר שנקבע על 100 שקלים. בפועל, במקום לקבל את התמורה בשקלים, בית העסק קיבל אותה במטבע דיגיטלי – חצי ביטקוין.

במקרה זה החשבונית תוצא על סך התמורה שנקבעה שהיא 100 שקלים ויירשם על גבי החשבונית שהתקבל חצי ביטקויין.

המחיר עבור השירות/ מוצר נקוב בקריפטו

המחיר עבור השירות שהעסק מספק נקבע במטבע וירטואלי. בדוגמא שלנו 4 כוסות לימונדה ימכרו תמורת חצי ביטקוין. במצב עולם זה ישנן שתי אפשרויות להוצאת החשבונית:

האפשרות הראשונה היא שבית העסק קיבל את חצי הביטקוין והמיר אותו לשקלים טרם הוצאת החשבונית. במצב זה שער ההמרה בפועל הוא הסכום בשקלים שירשם על גבי החשבונית. כלומר, על החשבונית יירשם שהתקבל חצי ביטקוין, והיא תוצא על הסכום בשקלים אליו הוא הומר.

האפשרות השנייה היא שבית העסק קיבל את חצי הביטקוין ולא המיר אותו לשקלים טרם הוצאת החשבונית. במקרה זה הסכום שירשם בשקלים על גבי החשבונית הוא השער הממוצע של הביטקוין מיום הוצאת העסקה ועד יום הוצאת החשבונית (חישוב השער הממוצע: השער הכי גבוה בתקופה + השער הכי נמוך בתקופה, לחלק ל-2). כלומר, על גבי החשבונית יירשם שהתקבל חצי ביטקוין והיא תוצא על סכום בשקלים שהוא השער הממוצע של חצי ביטקוין בין קבלתו ומועד הוצאת החשבונית.

נציין שגם במקרה שבו העסק הוא נותן שרותים – למשל מתכנת פרילאנס שמקבל את התמורה לעבודתו במטבעות דיגיטליים – אופן הוצאת החשבונית זהה. למי מאתנו המקבלים קריפטו כאמצעי תשלום, מומלץ לקרוא את  החלטת מיסוי מס' 0209/18 העוסקת בעניין זה.

עסקים המחזקים ביטקוין? איך מתייחסים לשינויים בשער?

לפי רשות המסים מטבעות דיגיטליים אינם מטבע כמו שקלים, מט"ח או כל מטבע פיאט אחר. הרשות רואה את המטבעות הדיגיטליים כנכס ואת האחזקה בהם כהשקעה בנכס – כמו ניירות ערך או נדל"ן.

מדוע זה חשוב?

אם התשלום עבור הסחורה או השירות היה מתקבל במט"ח, ירידת השער היתה נכנסת תחת סעיף "הפרשי שער" ומוכרת כהוצאה עסקית שניתן לקזזה מול ההכנסות מהעסק לצרכי מס. אבל מכיוון שרשות המסים איננה מכירה במטבעות הדיגיטליים כמטבע אלא כנכס ההתייחסות לשינויי השער שלהם שונה.

עליית השער של המטבעות הדיגיטליים יוצרת רווח הון החייב במס רווחי הון וירידת השער שלהם יוצרת הפסד הון שלא ניתן להכיר בו כהפסד עסקי, אלא רק לקזזו אותו מול רווחי הון אחרים (אשר בדרך כלל לא קיימים בעסקים, אלא רק אצל משקיעים). דבר זה יוצר בעיה קשה ולמעשה ירידת שער מהווה הפסד לעסק שקיבל תשלום במטבע דיגיטלי.

תכננו קדימה

על מנת להקל על עסקים שמקבלים תשלום במטבעות דיגיטליים, רשות המסים מאפשרת 15 יום להמרת מטבעות דיגיטליים שהתקבלו כתשלומים במהלך העסקי השוטף של העסק. אם ההמרה בתוך 15 יום נעשתה תוך ירידת שער והפסד – ניתן לראות בהפסד "הפרשי שער" ולקזז מול ההכנסות עסקיות. אם המטבעות הדיגיטליים לא הומרו בתוך 15 יום, בית העסק לא יוכל לקזז הפסד מירידת שער שלהם כנגד ההכנסות העסקיות שלו לצרכי מס ויצטרך לשאת בו באופן מלא.

שנחזור אליכם עם מידע נוסף? 

בשיחה קצרה, נוכל להבין מה מטריד אתכם, אם ואיך נוכל לעזור. מבטיחים להיות ממוקדים.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...