איזה מטבע נמכר ואיזה נשאר?

שתף

איזה מטבע נמכר ואיזה נשאר?

תוכן עניינים

הדיווח לרשות המיסים מעלה שאלות רבות איך מחשבים את הרווח שנוצר אם היו מספר עסקאות בשערים שונים. BloxTax מאפשרת שיטות חישוב אופטימליות לניצול הטבות המס, שגם מוכרת על ידי הרשות.

הדיווח לרשות המיסים מעלה שאלות רבות איך מחשבים את הרווח שנוצר אם היו מספר עסקאות בשערים שונים. BloxTax מאפשרת שיטות חישוב אופטימליות לניצול הטבות המס, שגם מוכרת על ידי הרשות

לקראת סוף השנה המתקרב מומלץ להתחיל בהכנות לתהליך הדיווח לרשות המסים על הרווחים מהפעילות במטבעות דיגיטליים. הדיווח יכול להיות יצירתי ולאפשר לכם להינות ממגני מס שונים ובהם דחיית מיסוי.

זה המקום להדגיש שחישוב הבסיס ממנו נגזרים הרווחים שיהיו חייבים במס, יצירתי ככל שיהיה, לא יאפשר לכם להתחמק מתשלום מס. חישוב יצירתי טוב יאפשר לכם ליהנות מדחיית עיתוי המיסוי בין שנים שונות – ועל ידי כך להשאיר בידיכם היום הון נוסף פנוי להשקעה.

יתרה על כך, חישוב בסיס המס בדרך מאוד יצירתית, כזו שלא מקובלת על רשות המסים ונזקקת לתמיכה של חוות דעת משפטית מאת עורך דין, משאיר אתכם חשופים להליך מול הרשות בעתיד, כיוון שיש קו דק מאוד בין יצירתיות לגיטימית במיסוי לבין יצירתיות שלא מקובלת על הרשות.

משלוש יוצאת אחת

איך מחשבים את בסיס הרווח שחייב במס? נניח שרכשנו בתחילת השנה ביטקוין בשער של 1000 דולר, לאחר מכן רכשנו ביטקוין בשער של 2000 דולר, ובהמשך ביצענו רכישה של ביטקוין בשער של 1500 דולר. לקראת סוף השנה, לאחר שהיו עליות נאות במטבע, מכרנו ביטקוין בשער של 3000 דולר. איך מחשבים את הרווח החייב במס? האם מכרנו את הביטקויין הראשון שקנינו? או אולי את השני? או בעצם מכרנו את האחרון? הרי בכל תרחיש הרווח יהיה שונה, כיוון ששער הקנייה היה שונה.

ישנן שיטות מקובלות בחשבונאות לחשב את הרווח במצבים כאלו. ככלל, השיטה הבסיסית המקובלת היא שינה שנקראת FIFO(First in First out), כלומר – המטבע הראשון שנרכש הוא הראשון שנמכר. בדוגמא שלנו נמכר המטבע שנרכש בשער של 1,000 דולר (ורווח של 2,000דולר ימוסה). צורת חישוב אפשרית נוספת LIFO ((Last in First out, כלומר – המטבע האחרון שנרכש הוא הראשון שנמכר. בדוגמא שלנו נמכר המטבע שנרכש בשער של 1,500 דולר (ורווח של 1,500 דולר ימוסה).

השיטה האופטימלית

BloxTax מבצעת צורת חישוב נוספת שנקראת HIFO (Highest in First out), כלומר – המטבע שנמכר הוא זה שנרכש בשער הגבוה ביותר. בדוגמא שלנו נמכר המטבע שנרכש בשער של 2,000 דולר (ורווח של 1,000 דולר ימוסה, שזהו הרווח הנמוך ביותר מבין שלוש השיטות). באופן כללי HIFO היא שיטה בה הרווח לצורכי מס הוא המינימלי ביותר והיא מאפשרת לחלק את הרווח בצורה אופטימלית בין השנים (גם בשיטה זו לא נתחמק ממס, אלא נדחה את העיתוי שלו).

חשוב להגדיש שבדיווחים לרשות המסים עקביות הדיווח חשובה מאוד ובחירת צורת חישוב עשויה לחייב את המשתמש להשתמש בה בעתיד גם אם שנה הבאה היא לא תטיב עימו. לכן לפני שבוחרים לדווח בשיטה כזו או אחרת כדאי להיוועץ עם רואה חשבון.

הקפידו להתנהל באופן מקובל

על אילו דגשים כדאי להקפיד בתהליך חישוב הרווח לקראת הדיווח לרשות המסים?

1)      חשבו את בסיס הרווח בשיטות שלא מצריכות חוות דעת של עורכי דין. לא בכדי לקוחות BloxTax אינם נזקקים לחוות דעת עורך דין בכדי להשתמש בחישובים שמפיקה החברה. חישובים אלו נערכים בהתאם להנחיות רשות המסים.

בנוסף, אלגוריתם מיוחד מנהל בנפרד כל מטבע בו סוחר המשקיע, ויודע לזהות בכל עת את העיסקאות שנעשו, באופן שבו חישוב ה- HIFO יבוצע בצורה המדויקת ביותר ויגיע לתוצאה האופטימלית ביותר עבור המשקיע.

2)      אם המייצג שלכם מול רשות המסים מבקש חישובים נוספים, בהתאם לחוות דעת ספציפית שלו, כמובן שנוכל לסייע. אנו מחשבים את הרווח לצורכי מס במספר אופנים ועבודת רו"ח היא לעזור ללקוח לבחור את האסטרטגיה שלו מול רשות המסים (למשל – האם לטעון שהפעילות במטבעות דיגיטליים היא עסק, או השקעה) ולהתאים עבורו הפחתות ופרמטרים נוספים בהתאם להסתכלות הכוללת על כל פעילות המשקיע החייבת במס.

3)      לאחר שבוצע חישוב בסיס המס, ניתן גם לבצע הצמדות שונות: למשל למדד ידוע או לשער מט"ח. התייעצו עם רו"ח שלכם האם כדאי לעשות זאת והאם דבר זה יכול להפחית את נטל המס כחוק, כחלק מאסטרגיית דיווח ארוכת טווח.

עדכון אפריל 2019:

לאחר עבודה מאומצת עדכנה BloxTax את שיטות החישוב אשר היא תומכת בהם. לאחר העדכון הצטרפה שיטת חישוב AVCO (Average Cost), בשיטת ניהול מלאי זו, המערכת מחזיקה אך ורק את העלות הממוצעת של המלאי הנרכש ע"י המשתמש. למשל במקרה בו ישנה רכישה של ביטקוין אחד ב1000 דולר ולאחריו נרכש מטבע ב2000 דולר, במועד המכירה/ המרה של 1 ביטקוין העלות של המשתמש תהיה 1500 דולר.

שיטת חישוב זו דומה לשיטת חישוב עלות ממוצעת הנהוגה בני"ע, אך יש בה מספר חסרונות. בשונה מני"ע, בנכסים קריפטוגרפים (מטבע וירטואלי/ ביטקוין) נחשבים כנכס, וכנכס ניתן להצמידם למדד (המדד הידוע) ולדווח על הרווח ראלי לצורכי מס בעזרת טופס 1399. כאשר ישנו שימוש בעלות ממוצעת לא ניתן לחשב את ההצמדה – אין הצמדה למחיר הממוצע של נכס.

ניתן לקרוא עוד על שיטות החישוב השונות באתר התמיכה של BloxTax.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...