מדריך למיסוי ביטקוין, קריפטו ומטבעות דיגיטליים בישראל

שתף

מדריך למיסוי ביטקוין, קריפטו ומטבעות דיגיטליים בישראל

תוכן עניינים

מדוע חייבים לשלם מס על השקעה בביטקוין? מתי חייבים לדווח? מהו רווח? איזה מס יש על ביטקוין? ואילו טפסים צריך? BloxTax מפרסמת לנוחיותכם את המדריך המקצועי והמקיף ביותר על מנת לעמוד בכל דרישות החוק ולהתנהל נכון, יעיל וחכם מול רשות המסים.

מדוע חייבים לשלם מס על השקעה בביטקוין? מתי חייבים לדווח? מהו רווח? איזה מס יש על ביטקוין? ואילו טפסים צריך? BloxTax מפרסמת לנוחיותכם את המדריך המקצועי והמקיף ביותר על מנת לעמוד בכל דרישות החוק ולהתנהל נכון, יעיל וחכם מול רשות המסים

המשקיעים במטבעות דיגיטליים מומחים בשוק, בטכנולוגיה, במסחר ובעולם הקריפטו. אולם, על מנת לעמוד בכל דרישות החוק בישראל – עליהם להכיר גם את עולם המס. מכרתם או המרתם מטבעות דיגיטליים שברשותכם? אם התשובה לכך היא חיובית, חלה עליכם החובה לדווח על העסקה לרשות המסים, ולוודא מהי חבות המס שלכם על העסקה. במאמר זה נפרט מה בעצם חבות המס, איך היא מחושבת, אילו צעדים עליכם לנקוט על מנת לפעול כחוק, ואילו טפסים אתם צרכים, על מנת לעמוד בכל דרישות החוק ולהמשיך להשקיע בראש שקט.

האם אני צריך לשלם מס על המטבעות הדיגיטליים שלי?

הקריפטו הוא אולי חלק מהמערכת הפיננסית של העתיד, אבל הוא גם חלק ממערכת המיסוי המסורתית. רשות המיסים הביעה את עמדתה פעמים רבות כי מסחר, השקעה או כל פעילות במטבעות דיגיטליים חייבת במס. יש עדיין שטחים אפורים רבים בעמדת הרשות, אך היא הולכת ומתגבשת עם חלוף הזמן וההתפתחויות בענף. אבל דבר אחד אפשר לומר בוודאות מעמדת רשות המסים: כל תושב ישראלי צריך לדווח על רווחים והפסדים בכל עסקה (ובכלל זאת המרה) שנעשתה במטבע דיגיטלי כלשהוא.

חשוב להדגיש שהאחריות לדיווח היא עליכם, המשקיעים במטבעות דיגיטליים. אי דיווח על הפעילות חושף אתכם להליכים מול רשות המסים, כאשר הדיווח צריך לכלול את כל פרטי העסקאות וההעברות שביצעתם ועליכם לדאוג לקבל אותם מזירות המסחר השונות. רשות המיסים מבצעת פעולות אכיפה בתחום הקריפטו, ואי דיווח ואי תשלום מס יכולים לגרור עונשים, בנוסף לחיוב בריבית על המיסים שלא שולמו בזמן. לכן, לפעילים בתחום כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע על מנת לוודא כי הם עומדים בכל דרישות החוק.

מקור חובת המיסוי בקליפת אגוז:

כל מכירה של מטבעות הדיגיטליים, כל ההמרה, התשלום, תרומה, רווח והכנסה במטבעות דיגיטליים, חייבת בדווח.

מדוע בעצם?

רשות המסים מתייחסת אל המטבעות הדיגיטליים כאל נכס ולא כאל מטבע כמו מט"ח. מכירת ביטקוין דומה יותר למכירת אוסף מטבעות עתיקים בעל ערך ידוע, מאשר לעסקת מט"ח. לכן, חלים על הפעילות בקריפטו כללי מיסוי של עסקאות בנכסים, שכוללים חובת דיווח, והמיסוי החל הוא מס רוחי הון העומד בישראל על 25% ליחידים ועל סוגים שונים של פעולות אף עשוי להיות מס פרותי (מס שולי).

מתי עליכם לשלם מיסים?

מכיוון שחבות המס איננה נתונה לפרשנות, נפרט, צעד אחר צעד, החובות שחלות עליכם: מתי יש צורך בתשלום, איך קובעים את הרווח בר המיסוי, ואילו טפסים אתם צרכים להכיר.


חובת הדיווח:

הביטו על כל העסקאות שביצעתם בשנה החולפת, וכל התנועות במטבעות דיגיטליים בארנקים שלכם ובזירות המסחר. על אירועי המס יש לדווח בתום השנה.

א) מה נחשב לאירוע מס?

רשימת דוגמאות לאירועי מס
אירועי מס עליהם יש לדווח בישראל

שנחזור אליכם עם מידע נוסף? 

בשיחה קצרה, נוכל להבין מה מטריד אתכם, אם ואיך נוכל לעזור. מבטיחים להיות ממוקדים.

ב) מה לא נחשב כארוע מס?

  • קניית קריפטו (בפיאט – שקל/ דולר וכו') ואחזקתו.
  • העברת קריפטו בין שני ארנקים שברשותכם.
  • העברת קריפטו שבבעלותכם מחשבון שלכם לחשבון אחר שלכם.
  • אחזקת מטבעות כגון ביטקוין בארנק דיגיטלי.
רשימת דוגמאות לאירועי שאינם אירועי מס
פעולות אלה אינם מהווים אירועי מס בישראל

הבסיס: הכלל הבסיסי לזיהוי פעולה שבעקבותיה יש אירוע מס הוא עיקרון המימוש: אם בעקבות תנועה שביצעתם במטבע דיגיטלי, קרה משהו מחוץ לעולם של אותו מטבע ונוצר ערך, אז מדובר באירוע הגורר חובת מיסוי. אגב, בגלל שמימוש יכול להתבצע בשורה של פעולות, גם אם אתם מחזיקים לטווח אורך (מבצעים HODL) שווה לבחון את הפעילות שלכם ולוודא שאין לכם אירועי מס המחייבים דיווח בתיק ההשקעות שלכם.

השווי: עסקאות במטבעות דיגיטליים צריכות להיות מדווחות בהתאם לשווי השוק שלהן בשקלים. אם למשל קניתם פיצה בביטקוין, למעשה המרתם ביטקוין לשקלים – בהתאם לשווי השוק של הפיצה שנרכשה (המחיר שלה). זו בעצם פעולה של מימוש בה מכרתם או המרתם את הביטקוין לשקלים, ולכן היא מהווה אירוע מס.

מיסוי אישי: פעמים רבות תבצעו פעולות מסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים בזירות שאינן נמצאות בישראל. על תושבים ואזרחים ישראלים לדווח על כלל הפעילות שלהם במטבעות דיגיטליים לרשות המיסים הישראלית. המיסוי בישראל הוא אישי, על כלל ההכנסות שלכם, ואינו נקבע לפי המיקום הטריטוריאלי שבו בוצעה הפעילות.

איירדרופס, קבלת מתנות: כעיקרון קבלה של מטבעות במתנה (איירדרופ למשל או פיצול – Hard fork) אינה אירוע מס בעת הקבלה עצמה. אך חשוב לשים לב שבמועד ההמרה של המטבעות ישנו אירוע מס. בעת ההמרה של המטבעות, כאשר מחשבים את הרווח, שווי המטבעות אשר התקבלו (שער הבסיס) תהיה אפס, כי לא שולם בעבורם קבלתם דבר.

איך מתקדמים מכאן: עברו על כל התנועות והעסקאות במטבעות דיגטליים שביצעתם והפרידו בין אלו שחייבים בדיווח ומיסוי ובין אלו שלא. לשם כך אתם צרכים דוח תנועות שמפרט את כל התנועות במטבעות שביצעתם בכל החשבונות ובכל זירות המסחר. על דו"ח זה יתבסס כל הדיווח העתידי שלכם וחישוב הרווח לקביעת שיעור המס החל עליכם. BloxTax באמצעות המערכות הטכנולוגיות שפיתחה, מספקת ללקוחות דו"ח זה, ברמות מהימנות ודיוק גבוהות.


חישוב חבות המס

כשיש בידיכם את המידע הכולל על אירועי המס שלכם לאורך שנת המס, הגיעה העת לברר האם היו לכם הפסדים או רווחים מעסקאות שביצעתם לאורך השנה. בשביל זה, צריך לעבור על כל עסקה ועסקה, ולקבוע מה השער הבסיס בו היא נעשתה ואילו הצמדות יש להוסיף לה, על מנת לראות אם יש רוח או הפסד מהעסקה, כלומר – האם המטבע נמכר בשווי גבוה יותר מהשווי בו הוא נרכש – ואז יש רווח שחייב במס, או לא – ואז יש הפסד.

נדגיש: פעילות מימוש שמהווה אירוע מס, חייבת בדיווח גם אם לא נוצר רווח בעסקה הספציפית. בנוסף, הפסדים יכולים לשמש כמגני מס. כלומר ניתן לנכות הפסדים מפעילות במטבעות דיגיטליים אל מול רווחי הון אחרים – מתיק ניירות ערך או מנדל"ן.

חישוב הרווח כשבוצעו מספר עסקאות: אם יש לכם ביטקוין אחד שנרכש, וביטקוין אחד שנמכר, חישוב הרווח הוא פשוט יחסית – שער המכירה פחות שער הבסיס (שער הרכישה). אבל אם קניתם כמות גדולה של מטבעות דיגיטליים במועדים שונים במהלך השנה ומכרתם רק חלק מהם במהלכה, עולה שאלה האם המטבעות שמכרתם הם הראשונים שנקנו או האחרונים שנקנו, או איך מזהים אותם בכלל?

לשם כך משתמשים במתודולוגיה שנקראת FIFO, כלומר המטבע הראשון שנרכש הוא הראשון שנמכר – ושער הבסיס יהיה השער בו נרכש המטבע הוותיק שאתם מחזיקים. מתודולוגיה אפשרית נוספת נקראת LIFO, כלומר המטבע האחרון שנרכש הוא זה שנמכר. המתודולוגיה הנפוצה והמקובלת על רשות המסים לקביעת שער הבסיס לחישוב הרווח מהעסקה היא FIFO, ולכן במרבית המקרים זו תהיה צורת החישוב בה מומלץ להשתמש.

המרה: בעסקאות המרה בין קריפטו לקריפטו, שער המכירה יהיה שווה לשער הקריפטו שהתקבל בעת המכירה. למשל מכירה של 1 ביטקוין תמורת 10 איתריום כאשר שער האיתריום הוא 500 דולר לאתר אחד, גוררת שהביטקוין נמכר ב-10 * 500 דולר, כלומר בשער של 5000 דולר.

שנת מס: שימו לב שאת פעולות החישוב של הרווח וההפסד יש לבצע עבור כל שנת מס בנפרד. אירועי מס אשר התרחשו בשנת 2017 מחייבות דיווח נפרד מאירועי המס אשר התבצעו בשנת המס 2018 או 2019.


התיעצו עם מומחים

למרות שהעולם מתקדם לגישת ה"עשה זאת בעצמך"בתחומים רבים, תחום המיסוי על קריפטו הוא מורכב מאוד – לעיתים ניתן לעשות זאת בעצמיכם, ולעיתים נדרשת עיין מתמחה ומקצועית. איפה שיש ספק התייעצו עם אנשי מקצוע, עדיף להיוועץ מאשר לעשות טעויות ולהיקלע למצבים לא נעימים.


הכינו את הטפסים

ישנם מספר טפסים שעליכם להכיר ולהכין לשם הדיווח:

טופס 1301:  זהו טופס הדיווח השנתי בו מדווחים על כלל ההכנסות שהיו לכם במהלך השנה, ובו יש להתייחס במפורש להכנסות ממטבעות דיגיטליים (הנקראים בטופס מטבעות וירטואליים או קריפטוגרפיים). את הטופס יש להגיש לאחר סיום שנת המס.

טופס 1399: זהו טופס שמהותו דיווח על עסקאות שהניבו רווח הון. בטופס יש לפרט, לגבי כל עסקה בטופס נפרד, את כל הפרטים הרלוונטיים לאותה העסקה – השער בו היא בוצעה, הצמדות, היקף העסקה ועוד. לבסוף יש לציין את השורה התחתונה: האם נוצר רווח או הפסד מהעסקה. את טפסי ה-1399 מצרפים לדיווח השנתי. BloxTax מתמחה בהכנת טפסים אלו, באופן שמקל על הדיווח ומפשט אותו, ועונה באופן מלא ומקיף על כל הדרישות של רשות המסים.

Bloxtax היא החברה היחידה בישראל אשר מחזיקה באישור תוכנה מרשות המיסים הישראלית שהדוחות שהיא מנפיקה עונים על כל דרישות רשויות המס בישראל וקבילים למטרת דיווח על פעילות במטבעות וירטואליים/ דיגיטליים/ ביטקוין.


תהליך הדיווח למס הכנסה

הדיווח לרשות המסים נעשה במסגרת דו"ח שנתי, כלומר הגשה של טופס 1301, בסיומה של שנת המס הרלוונטית. לדיווח עצמו יש לצרף את טפסי ה-1399 עבור כל עסקה שבוצעה בשנת המס, ו וכן מסמכים נלווים נוספים (למשל טופס 106 על הכנסות למי שבנוסף עובד כשכיר). ניתן לדווח באופן מקוון ולאחר מכן למסור עותק אצל פקיד השומה.

עוד כדאי לדעת

רשות המסים פרסמה מספר חוזרים והנחיות אשר מבהירות את עמדה בנושא אירועי המס, חובת הדיווח והטיפול בתחום המטבעות הקריפטוגרפים (מטבע וירטואלי כפי שמופיע בחוזרים רבים). ניתן לקרוא כאן את כל הפרסומים הרלוונטים של רשות המסים בישראל.

מושגים שתתקלו בהם בעת הדיווח

נכס: נכס הוא רכוש כמו נדל"ן, מניות או ניירות ערך. קריפטו נופל תחת הגדרת נכס, אך בשונה מנדל"ן הוא מסווג תחת הגדרת "נכס בלתי מוחשי".

שער בסיס: העלות ששילמתם עבור קריפטו בעסקה שביצעתם. שער זה ישמש במועד מאוחר יותר לחישוב רווח מעסקה – כאשר תמכרו או תממשו את הקריפטו.

FIFO : מתודולוגיה לחישוב רווח מעסקה בה שער הבסיס הוא מחירו של הקריפטו הוותיק ביותר בפורטפוליו שלכם. הרווח מתקבל על ידי הפחתת שער בסיס של קריפטו זה, ממחיר בו נמכר הקריפטו בעסקת מכירה או המרה שביצעתם.

LIFO: מתודולוגיה לחישוב רווח מעסקה בה שער הבסיס הוא מחירו של הקריפטו החדש ביותר בפורטפוליו שלכם. הרווח מתקבל על ידי הפחתת שער בסיס של קריפטו זה, ממחיר בו נמכר הקריפטו בעסקת מכירה או המרה שביצעתם.

שווי שוק: השווי בפיאט שניתן לקבל עבור קריפטו בעת העסקה.

רווח: רווח על נכס הוא ההפרש בין מחיר הקנייה שלו (שער הבסיס) ומחיר המכירה שלו בעת מימושו. רווח יכול להיות "על הנייר" – כלומר, ההפרש בין שווי השוק לבין מחיר הקנייה, ויכול להיות רווח ממומש כאשר בוצעה עסקה בעולם האמיתי. רווחים "על הנייר" אינם גוררים חבות מס.

הפסד: הפסד מתרחש כאשר מחיר המטבע במכירה נמוך משער הבסיס שלו, כלומר ממחירו בעסקה בה הוא נרכש.

המרה: החלפת קריפטו בקריפטו אחר. במקרה כזה קובעים את השער שבו בוצעה העסקה ביחס למטבע פיאט (השווי בפיאט של התמורה), וכך ניתן לקבוע את שער המכירה של המטבע הנמכר, ושער הבסיס של המטבע הנרכש.

הוצאה מוכרת: ישנן הוצאות מוכרת לצורכי מס אשר מפחיתות באופן חוקי את חבות המס ומאפשרות להקטין את תשלום המס ואף לקבל החזרים. ישנן הוצאות שמוכרות רק למי שהפעילות במטבעות דיגיטליים היא ההכנסה העיקרית שלו והוא ממוסה עליה כ"עסק", אבל ישנן הוצאות שמוכרות גם למשקיעים בתחום הקריפטו, כגון עמלות מסחר שונות והוצאה לשם הכנת הדיווח לרשות המסים – לדוגמא העלות של שירותי BloxTax.

קיזוז הפסדים: הפסדים מהשקעה במטבעות דיגיטליים יכולים לשמש כמגני מס ולהתקזז אל מול רווחים אחרים: או מול רווחים שהיו באותה השנה מהשקעות אחרות בנכסים (נדל"ן או תיק ני"ע), או מול רווחים מקריפטו שיהיו בשנים עוקבות ודווחו לרשות המיסים. יודגש שעל מנת ליהנות ממגני מס שנוצרו בעקבות הפסדים, אלו צריכים להיות הפסדים אמיתיים שמומשו, ולא רק הפסדים "על הנייר" בשל ירידת שערי המטבעות.

שנחזור אליכם עם מידע נוסף? 

בשיחה קצרה, נוכל להבין מה מטריד אתכם, אם ואיך נוכל לעזור. מבטיחים להיות ממוקדים.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...