מכרתם ביטקוין? המרתם מטבעות דיגטליים? אתם צריכים טופס 1399 בכדי לדווח למס הכנסה על מטבעות וירטואליים

שתף

מכרתם ביטקוין? המרתם מטבעות דיגטליים? אתם צריכים טופס 1399 בכדי לדווח למס הכנסה על מטבעות וירטואליים

תוכן עניינים

דרישות הדיווח והגילוי לרשות המסים לגבי פעילות במטבעות דיגיטליים הורחבו והובהרו. הכירו את טופס .1399 - הבסיס לדיווח, וקבלו מספר טיפים איך מבצעים את הדיווח ביעלות ובצורה נכונה.

דרישות הדיווח והגילוי לרשות המסים לגבי פעילות במטבעות דיגיטליים הורחבו והובהרו. הכירו את טופס .1399 – הבסיס לדיווח, וקבלו מספר טיפים איך מבצעים את הדיווח ביעלות ובצורה נכונה

תקופת הדיווחים למס הכנסה בעיצומה, ואחד החידושים הנוגע למשקיעים במטבעות דיגיטליים הוא הדיווח המפורט והמקיף שדורשת רשות המסים באמצעות טופס 1399. הרווחים מפעילות במטבעות דיגיטליים חייבים במס. כפועל יוצא – פעילות במטבעות דיגיטליים חייבת בדיווח לרשות המיסים. איך עושים זאת בצורה קלה, וצולחים את הבירוקרטיה בשלום?

א)      חובה לצרף

טופס 1399 נקרא גם טופס "הודעה על מכירת נכס וחישוב המס". שמצטרף לדיווח השנתי הכללי לרשות המסים שהוא טופס 1301. מדוע דיווח באמצעות טופס 1399 הכרחי? המיסוי על פעילות במטבעות דיגיטליים הוא מס רווחי הון, שנגבה על רווחים שנוצרו מהפעילות. לפי עמדת רשות המסים, מטבעות דיגיטליים הם בבחינת "נכס".

בהתאם, רווח מפעילות במטבעות דיגיטליים לא מתקבל משינויי שער, אלא מאורע שקרה במהלך השנה באחזקה במטבע, ובראש ובראשונה מימוש האחזקה: מכירת המטבע או המרתו. על כן, לדו"ח השנתי לרשות המיסים יש לצרף את טופס 1399 שמפרט שינויים באחזקה במטבעות הדיגיטליים.

צירוף הטופס הוא חובה גם כאשר יש רווחים שמומשו באותה שנת מס, וגם כאשר נעשו מכירות או המרות מטבע שלא יצרו רווח. יודגש כי הגשת טופס 1399 היא חובה גם למי שלא מגיש מסיבה כזו או אחרת דיווח שנתי לפי 1301.

נציין שהחל משנת המס 2018, בטופס הדיווח הכללי 1301 פרטה רשות המסים בצורה ברורה את חובות המשקיעים במטבעות דיגיטליים (בטופס החדש זה נקרא "מטבעות וירטואלים"), וקבעה כי יש צורך לדווח ולשלם מס על הכנסות ממימוש מטבעות וירטואלים, לרבות המרה למטבעות אחרים. בינואר 2018 הודיעה רשות המסים שאם המשקיע מחשב את הרווחים ממטבעות דיגיטליים באופן שונה מעמדתה, כך שהמרות מטבע לא נחשבות כאירוע הגורר חבות במס, יש בכל זאת חובה לציין את כל ההמרות שנעשו, ולהוסיף נספח בדיווח לגבי עמדת המשקיע לגבי אי חבות המס על המרות.

ב)      פירוט העסקאות

באופן עקרוני, יש למלא טופס 1399 לכל מימוש או המרה שנעשו במהלך שנת המס לגביה מדווחים לרשות המסים. כלומר: טופס נפרד ביחס לכל עסקת מכירת מטבע או המרה שלו (המרה של ביטקוין לליטקוין או איתריום למשל). בין הפרטים שיש לציין לגבי כל עסקה: תאריכי מימוש או המרה, תמורות, הצמדות, וחישוב מס סופי. ישנם משקיעים פעילים שמבצעים בשנת מס אחת עשרות ואף מאות פעולות, דבר שדורש מילוי מאות טפסים – אחד לכל פעולה. בפרקטיקה לעיתים מצרפים טופס אחד כולל לגבי כלל העסקאות שנעשו באותה שנת מס.

האפשרות לצרף טופס מרוכז אחד אכן מקלה על הבירוקרטיה, אך צריך לקחת בחשבון שאם בוחרים באופציה זו – מדובר בדיווח מורכב, שצריך להתבצע בדיוק מירבי. יש צורך להתחקות אחר הפעולות – דבר מאתגר במיוחד כאשר המשקיע סוחר באמצעות מספר זירות מסחר. לאחר מכן יש להפריד את העסקאות זו מזו ולדעת לאפיין כל אחת מהן לפי תאריך, תמורה והצמדה, ולבסוף על בסיס כל הנתונים יש לדעת להציג את חישוב המס. האתגר במקרה זה הוא להיות מדויקים, על מנת שהדיווח יעשה באופן שקוף ואמין.

ב-BloxTax  מציעים שירות חדש: מילוי טפסי 1399, לשנת הדיווח 2018 ולשנים קודמות. בלוקסטקס מאתרת את כלל אירועי המס והפעולות שנעשו בזירות המסחר השונות באופן יסודי, ודואגת למילוי טופס מרוכז וכולל שעומד בכל דרישות רשות המיסים – עד לחישוב המס הסופי. את הטופס יש לצרף לדיווח השנתי לרשות מסים אותו המשקיע עורך בעצמו, או באמצעות רואה חשבון.

עידכון: באוגוסט 2019 אישרה רשות המסים את פורמט הדיווח המרוכז של בלוקסטקס (טוספ 1399 מרכז) המרכז את כלל אירועי המס של המשקיע באותה שנת מס. כעת יכולים משתמשי בלוקסטקס לדעת שהדוחות שמספקת החברה מאושרים ועונים על כל דרישות הדיווח.

ג)      להגיש גם אם יש הפסדים

בשנת 2018 בה נרשמו ירידות שערים במרבית המטבעות הדיגיטליים, משקיעים רבים רשמו הפסדים ממימוש אחזקות במטבעות דיגיטליים. גם במקרה זה חשוב להגיש טופס 1399, ואף יש להגשתו ערך כלכלי. הפסדים במטבעות דיגיטליים ניתן לקזז מול רווחי הון אחרים באותה שנה (מנדל"ן או מתיק ניי"ע למשל), וכן ניתן להעביר אותם כמגני מס לשנים הבאות. הבסיס להכרה בהפסדים כמגני מס הוא דיווח מלא ואמין לרשות המסים, ורק על בסיס הדיווח בטופס 1399 יהיה ניתן לקבל החזרים בשנים הבאות.

לסיכום, בעת הדיווח השנתי לרשות המיסים (בין אם נעשה על ידי המשקיע עצמו או על ידי רואה חשבון), יש לצרף טופס 1399 מפורט ומלא, הכולל את כל המימושים: המכירות וההמרות, שנערכו באותה שנת מס, בתוספת הפרטים המבוקשים על ידי הרשות. BloxTax מאפשרת לכם להפיק טופס זה באופן יסודי, מקיף ובהתאם לכל דרישות רשות המסים.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...