הסכנות של הונאות משיכת שטיח (Rug pull)

שתף

crypto-rug-pull-_1_.webp

תוכן עניינים

הונאות משיכת שטיח (Rug Pull או ראג פול) הן אחת הסכנות המשמעותיות אשר אורבות למשקיעים בלתי מנוסים (אך גם למשקיעים בעלי נסיון) בעולם הכלכלה המבוזרת (DeFi). במאמר זה נסביר מהן הונאות ראג פול, מדוע הן מתרחשות בעולם ה-DeFi ומהן הפעולות בהן יש לנקוט כדי להימנע מהן.

כלכלה מבוזרת או DeFi (ראשי תיבות של Decentralized Finance) הוא מונח המתאר אוסף נרחב של פרויקטים ואפליקציות הפועלים על גבי רשתות בלוקצ'יין ציבוריות ואשר נועדו לעקוף את העולם הפיננסי המסורתי ולהציע לו אלטרנטיבה. אותם פרויקטים ואפליקציות משתמשים בחוזים חכמים, שהם הסכמים דיגיטליים המתקיימים על גבי רשתות בלוקצ'יין ומבצעים מגוון פעולות באופן אוטומטי וללא צורך במתווכים שיוציאו אותם אל הפועל. החוזים החכמים מאפשרים למשתמשים לבצע טרנזקציות ומגוון אינטראקציות ביניהם ללא צורך בגורם ריכוזי מתווך כגון בנקים או חברות אשראי.

האפליקציות המאפשרות פעילות בעולם ה-DeFi נקראות אפליקציות מבוזרות (dApps) והן משמשות למתן הלוואות, ביצוע תשלומים, סטייקינג (Staking), מסחר בנכסים, מסחר במכשירים פיננסיים שונים ועוד. רוב האפליקציות המבוזרות פועלות על גבי רשת הבלוקצ'יין של אתריום והפעילות בהן מתבצעת באמצעות מטבעות דיגיטליים.

הסכנות הטמונות ב-DeFi

תחום הכלכלה המבוזרת הוא אחד התחומים בעלי הצמיחה המהירה ביותר בעולם הקריפטו ועל פי הערכות, היקף הפעילות הכלכלית ב-DeFi לקראת סוף 2022 הגיע ל-55 מיליארד דולר. גם אם מדובר בהערכות מוגזמות כלפי מעלה, עדיין מדובר בהיקפי פעילות חסרי תקדים.

💡
תחום הכלכלה המבוזרת הוא אחד התחומים בעלי הצמיחה המהירה ביותר בעולם הקריפטו ועל פי הערכות, היקף הפעילות הכלכלית ב-DeFi לקראת סוף 2022 הגיע ל-55 מיליארד דולר.

השימוש ברשתות בלוקצ'יין ציבוריות לביצוע פעולות כלכלה מבוזרת אמנם מייצר שקיפות, מאחר והמידע הנוגע לפעולות אלה נשמר על גבי אותן רשתות ולכן זמין לכל מי שמעוניין לבחון אותו. אלא שמאפיין זה גורם לכך שגם החולשות השונות הקיימות בקודים של חוזים החכמים חשופות לעיניי כל מי שרוצה ויכול לנצל אותן.

הזמינות הגבוהה של פרויקטים ואפליקציות בתחום הכלכלה המבוזרת מהווה כר פורה לניצול של DeFi על ידי שחקנים זדוניים העוסקים בהונאות, פריצות וניצול חולשות בקוד. אחד מסוגי ההונאות הנפוצים ביותר בתחום נקרא משיכת שטיח או ראג פול (Rug Pull). מונח זה מתייחס לפתאומיות שבה שחקנים זדוניים מושכים את השטיח מתחת לרגליהם של קורבנות ההונאה שלהם, שעד אותו רגע טעו לחשוב שההשקעה שלהם יציבה ומתגמלת.

מהן הונאות Rug Pull

הונאות ראג פול מתייחסות להונאות בעולם המטבעות הקריפטוגרפים שבהן היזמים והמפתחים של פרויקט מסוים נוטשים בפתאומיות את הפרויקט ובורחים עם ההון של המשקיעים שהשקיעו בו.

הסיבה לכך שהונאות ראג פול הן שכיחות בתחום ה-DeFi היא שהכלכלה המבוזרת מאפשרת ליצור טוקנים בקלות ולרשום אותם בבורסות מבוזרות גם ללא תהליכי זיהוי בסיסיים או עם רמה נמוכה מאד של תהליכי זיהוי בסיסיים כמו "הכר את הלקוח" (KYC) ופרוטוקולים למניעת הלבנת הון (AML). הכלכלה המבוזרת מאפשרת לכל מי שמעוניין בכך ליצור בריכות נזילות לפרויקטים ובנוסף, פרויקטי קריפטו רבים הינם אנונימיים ולכן מאפשרים לשחקנים זדוניים לפעול מבלי לחשוף את זהותם.

💡
הונאות ראג פול מתייחסות להונאות בעולם המטבעות הקריפטוגרפים שבהן היזמים והמפתחים של פרויקט מסוים נוטשים בפתאומיות את הפרויקט ובורחים עם ההון של המשקיעים שהשקיעו בו.

סוגי הונאות משיכת שטיח

קיימים שלושה סוגים עיקריים של הונאות ראג פול:

1. ריקון נזילות – סוג זה מתייחס למצב בו היזמים של פרויקט, אשר הנפיקו טוקן חדש, מרוקנים את כל הכסף הקיים בבריכת הנזילות של הפרויקט.

2. הגבלת פקודות מכירה – בהונאה מהסוג הזה מפתחי הפרויקט מקודדים את הטוקנים שהנפיקו באופן שמאפשר רק להם למכור את אותם טוקנים. כך הם יכולים להיפטר מהפוזיציות שלהם לאחר שהביאו את הטוקן לערך הרצוי וכמובן שבדרך זו הם מרוקנים את הטוקן מהערך שהיה לו.

3. ניפוח ומימוש (Pump and Dump) או הרצת מניות – סוג זה מתייחס למצב בו יזמי הפרויקט מעלים את ערך הטוקן באופן מלאכותי ואז מוכרים במהירות כמות גדולה מהטוקן.

נתאר מהלך אפשרי של הונאת ראג פול באמצעות דוגמה.

אבי מתכנן לבצע הונאות ראג פול. הוא יוצר פרויקט שבמסגרתו הוא מנפיק טוקן שנקרא AVI ואז מקים בריכת נזילות שבה הוא מפקיד מליון AVI ועוד 100,000 מטבעות אתריום (ETH). מחיר הטוקן נקבע בהתאם ליחס שבין שני המטבעות בבריכת הנזילות. בדוגמה הנוכחית היחס הוא 1:10, כלומר הבריכה מכילה 10 טוקני AVI על כל מטבע ETH אחד.

אבי מתחיל לשווק את טוקני ה-AVI שהנפיק. הוא משתמש בעושה שוק (Market Maker), שהוא ברוקר אשר קונה או מוכר נייר ערך מסוים גם כאשר אין לנייר הערך ביקוש מטעם השוק ובכך מאפשר נזילות לנייר הערך ומבטיח את המשך הסחירות שלו. הוא פונה למשפיענים בתחום אשר מפרסמים עבורו את הטוקן ומקבלים על כך תמורה. בהמשך, אבי מנפיק טוקן שנקרא 2AVI ומצהיר כי בתאריך מסוים כל מי שמחזיק בטוקני AVI יקבל טוקני 2AVI באמצעות איירדרופ (Airdrop), שהוא מהלך של חלוקת טוקנים בחינם בתנאים שמוגדרים על ידי מנפיקי הטוקן. בדרכים אלו אבי מעלה את ערך הטוקן שלו באופן מלאכותי ולמעשה מריץ אותו בשוק.

עליית ערך הטוקן מפתה משקיעים לרכוש עוד ממנו ולשם כך הם מפקידים בבריכת הנזילות של הפרויקט עוד מטבעות ETH. כאשר אבי מחליט שהבריכה מכילה מספיק מטבעות את'ריום הוא מושך מהבריכה את כל ה-ETH שהופקד בה (הוא לא מושך את טוקני ה-AVI משום שלמעשה אין להם שום ערך העומד בפני עצמו) ובכך גורם לכל מי שהשקיעו בפרויקט שלו להפסיד את כספם (כלומר את מטבעות האת'ריום, ETH, היקר שלהם). אבי יכול לטעון כי זנח את הפרויקט משום שהיוזמה שלו נכשלה, ובזכות האנונימיות של DeFi הוא יכול לעשות זאת מבלי שלמישהו יהיה מושג על זהותו האמיתית ומבלי היכולת להתחקות אחריו, לתבוע אותו או להגיש נגדו תלונה. במקרים רבים יזמים מהסוג הזה מתאגדים במדינות שבהן קשה מאד להגיע אליהם ולמצות איתם את הדין גם אם יודעים את זהותם.

הונאת הראג פול המפורסמת ביותר

הונאת הראג פול הגדולה והמפורסמת ביותר היא הונאת OneCoin. מדובר על מקרה שבו נוכלת הונגריה בשם רוז'ה איגנאטובה (Ruja Ignatova), השיקה ב-2014 חברה אשר מכרה קורסים בנושאים שונים ופעלה במתכונת של הונאת פירמידה מבוססת שיווק רב שכבתי (MLM), שבה משקיעים אשר רכשו את מוצרי החברה קיבלו תגמול בתמורה לגיוס משקיעים חדשים.

במשך כשלוש שנים החברה הצליחה לגרום למיליוני משקיעים להשקיע בה. היא יצרה טוקן שנקרא OneCoin ושניתן היה להשתמש בו אך ורק בזירת המסחר הייעודית של החברה – תנאי שאפשר לחברה להסתיר את העובדה כי לא מדובר בטוקן אמיתי.

איגנאטובה הצליחה להונות את המשקיעים בלמעלה מ-4 מיליארד דולר. היא נעלמה ב-2017 ולא נתפסה עד היום. לפני שנעלמה הספיקה להעביר את השליטה בחברה לאחיה, קונסטנטין איגנטוב, אשר נעצר ב-2019 והודה באשמת הונאה והלבנת הון.

💡
איגנאטובה הצליחה להונות את המשקיעים בלמעלה מ-4 מיליארד דולר.

איך להימנע מהונאות ראג פול?

דרכי הפעולה של שחקנים זדוניים הולכות ומשתכללות ופעמים רבות גורמות לקורבנות להפסיד את כל כספם. להלן מספר נקודות שכדאי לתת עליהן את הדעת לפני שנענים ליוזמה חדשה ומפתה בתחום ה-DeFi.

1. לבדוק לעומק את יזמי הפרויקט. לפני ההחלטה להשקיע בפרויקט חדש או ביוזמה חדשה, יש לבחון את המידע הקיים על יזמי הפרויקט. מהו הרקע שלהם? האם הם מוכרים? האם יש להם הצלחות קודמות? האם שמם נקשר בפעילות בלתי חוקית? היכן הם מאוגדים או מתגוררים? וכד'.

2. להיזהר מפרויקטים שאינם מתייחסים לביקורת עניינית המופנית כלפיהם ומבטלים אותה מבלי לתת מענה קונקרטי לשאלות שביקורת זו מעלה.

3. לבצע פעולות אך ורק בזירות מסחר מוכרות ואמינות. במידה וטוקן נסחר רק בזירות מסוימות או בזירות לא מוכרות וקשה לרכוש אותו, חשוב לבדוק מדוע זה כך. בכל מקרה יש להיזהר ממקרים בהם טוקן של פרויקט נסחר אך ורק בזירה השייכת לאותו פרויקט.

4. לא להתפתות להתלהבות ולהייפ. קיימת נטיה טבעית להתלהב ולהתפתות מההבטחות לכסף הגדול הקיים בשוק הקריפטו. אלא שבמקרים רבים ההתלהבות היא תולדה של שימוש מאסיבי ביחסי ציבור ובקידום מכירות על ידי משפיענים שמקבלים על כך תמורה ניכרת. חשוב לבדוק האם לפרויקט יש ערך מהותי מעבר להייפ והאם קיימת מפת דרכים אסטרטגית להתפתחות הפרויקט לאורך זמן.

5. להתייחס בחשדנות להבטחות של תשואות גבוהות במיוחד. אכן, ישנן השקעות שבהחלט יכולות להוביל לרווחים משמעותיים, אך לעולם לא ניתן לדעת מראש מה תהיה מידת ההצלחה של מטבע כזה או אחר וכידוע, מטבעות דיגיטלים מתאפיינים בתנודתיות רבה במחיריהם. לכן חשוב להתעקש על קבלת הסברים לאופן שבו הפרויקט מתכוון לייצר את התשואות הגבוהות שהוא מבטיח למשקיעים.

6. להשקיע אך ורק סכומי כסף שהמשקיע יכול להרשות לעצמו להפסיד. בנוסף, יש לזכור כי במקרים רבים אנשים מפסידים לא רק את כל הכסף שלהם אלא גם כסף נוסף שהם לוו כדי להשקיע בפרויקט אפילו יותר, וזאת מהחשש לפספס את "ההזדמנות הבלתי חוזרת" שהוצעה להם.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...