עם לייקים לא קונים במכולת....

שתף

עם לייקים לא קונים במכולת....

תוכן עניינים

הבלוקצ'יין סטים (Steem) והיישומים המבוזרים שעליו (dApps) בוחנים את התשובות לשאלה הזאת עוד מ-2016, עם קהילה צומחת של עשרות אלפי משתמשים פעילים מכל העולם שמייצרים מדי יום תוכן מקורי ומקבלים עליו תגמול במטבעות STEEM. איך מקבלים את התגמול? ואיך משלמים מסים על התגמול הזה?

פוסט אורח מאת אילנה ברודו ורו"ח בני יונה

ומה היה קורה אם כן? הבלוקצ'יין סטים (Steem) והיישומים המבוזרים שעליו (dApps) בוחנים את התשובות לשאלה הזאת עוד מ-2016, עם קהילה צומחת של עשרות אלפי משתמשים פעילים מכל העולם שמייצרים מדי יום תוכן מקורי ומקבלים עליו תגמול במטבעות STEEM. איך מקבלים את התגמול? ואיך משלמים מסים על התגמול הזה?

איך סטים עובד?

במקום להריץ חישובים מורכבים על מעבדים (ולבזבז לא מעט חשמל), הבלוקצ'יין של סטים מסתמך (לכאורה) על מוחם ודעתם של המשתמשים בפלטפורמות השונות על הבלוקצ'יין בשביל להנפיק ולחלק את המטבעות המונפקים (התגמול). הוא מסתמך גם על קבוצה חשובה לא פחות של משתמשים – עדים (witnesses) שתפקידם מתמקד בהרצת השרתים החותמים על הבלוקים והשרתים שמריצים את הבלוקצ'יין עצמו (nodes).

המערכת תומכת בשלוש תצורות שונות של נכסים וירטואליים: סטים (STEEM), כוח סטים (Steem Power או SP) וסטים דולר (Steem Backed Dolar או SBD). סטים הוא הטוקן הבסיסי של הבלוקצ'יין – הוא נזיל, נסחר במספר פלטפורמות פופולריות (לרבות ביטרקס, בייננס ופולוניקס) וניתן להעבירו ללא עלות בין ארנקים ומשתמשים שונים תוך פחות מ-3 שניות. את הסטים ניתן "להשקיע" (Stake) בשביל להשפיע על ערך ה"לייק" שלכם בחלוקת בריכת התגמולים. כלומר, בשביל לתת ללייק שלכם ערך, תצטרכו להמיר את אסימוני הסטים לאסימוני כח סטים (פעולה שנקראת Power Up), ההמרה מתבצעת באופן מיידי אך היא נועלת את הסטים הנזיל שלכם בתצורת Steem Power. אם תרצו להנזיל את הכח סטים בחזרה לסטים נזיל, תצטרכו להפעיל תהליך שנקרא Power Down שיפריש לכם 1 חלקי 13 מהסכום על פני 13 שבועות.

מכירים לסבתא את עולם הקריפו

מעבר להיותו בלוקצ'יין מהיר במיוחד, נטול עמלות וידידותי לסביבה, סטים הוא שער הכניסה המושלם לעולם הקריפטו עבור משתמשים שטרם קנו מטבעות קריפטוגרפיים או סחרו בהם. במקום להשקיע שקלים בביטקוין, משתמשי סטים משקיעים מזמנם בכתיבה ויצירה ומקבלים בתמורה תגמולים מהבלוקצ'יין עצמו. רוב משתמשי הבלוקצ'יין הם בלוגרים באתרים steemit.com ו-busy.org, וגם מפתחי קוד פתוח ב-utopian.io ויוצרי וידאו ב-dtube. עבורם, מדובר בעולם חדש ומרהיב שמאפשר להם, בסופו של דבר, לקנות במכולת עם לייקים שהומרו לכסף.

התהליך פשוט מספיק בשביל שניתן יהיה להסבירו גם למי שעולם הקריפטו זר לו לחלוטין. ראשית, יוצרים פוסט מקורי לבלוג שלכם. זה יכול להיות אוסף תמונות שצילמתם, סיפור שכתבתם או תוכנה שפיתחתם. אתם מעלים את התוכן לבלוקצ'יין ומתחילים לקדם אותו לחבריכם בקהילה הישראלית וקהילות רלוונטיות אחרות בשביל לצבור את ערך ה"לייקים" הגבוה ביותר שתוכלו. צבירת "לייקים" גבוהה תיצור תגמול גבוה. התגמול הינו בשילוב של שלושת המטבעות של הבלוקצ'יין (סטים, סטים דולר וכוח סטים) אשר מונפקים ליוצרי הפוסט והמצביעים לו. שבעה ימים בדיוק לאחר שפרסמתם את יצירתכם, התגמול שנצבר עליה מופרש לארנק הסטים שלכם וגם לכל מי שעשה לייק לפוסט – האוצרים (curators). נכון להיום (וזה עשוי להשתנות) רבע מהתגמול על כל פוסט מתחלק בין האוצרים בתצורת כוח סטים, ושלושה רבעים מופרשים לארנק היוצר. את התגמול יכול היוצר לבחור לקבל בתצורת כוח סטים, 50/50 כוח סטים וסטים נזיל, או לוותר על קבלת התגמולים בכלל.

זה אמנם רק קצה הקרחון, אבל חמושים במידע הזה תוכלו להתחיל כבר היום לכתוב בלוג שיכול, באופן פוטנציאלי, לייצר לכם הכנסה צדדית בעולם הקריפטו.

הקהילה הישראלית בסטים מונה כיום כ-100 חברים פעילים ובנוסף לקבוצת פייסבוק, שרת דיסקורד וקבוצת וואטסאפ לחברי הקהילה, הקמנו גם מערכת אוטומטית של תמיכה הדדית בהצבעות בין היוצרים המקומיים.

מטבע לכל אתר תוכן

הבלוקצ'יין של סטים צומח ומתפתח בניצוחם של Steemit Inc, החברה שמנהלת את הקוד של הבלוקצ'יין בגיטהאב. אחד הפיתוחים המעניינים שצפויים לצאת בקרוב לבלוקצ'יין הראשי הוא "טוקן המדיה החכם" – Smart Media Token. ה-SMT מתעתד לשנות את פני המדיה החברתית בכך שיאפשר לכל אחד להנפיק מטבע שיעבוד כמו סטים על גבי הבלוקצ'יין של סטים, באופן שדומה להנפקת טוקנים על את'ריום. היישומים שכבר עובדים על הבלוקצ'יין ואלו שמתחילים את פיתוחם בימים אלה כבר תוהים כיצד תבחר המדינה בה חיים לסווג את ה-SMT, והאם יצירת נכס וירטואלי לתגמול ממים מטופשים ייתפס כ-ICO לכל דבר בעיניי רשויות המס.

אז איך משלמים מס על "לייקים"?

רשות המסים בישראל פרסמה כי לעמדתה מטבעות קריפטוגרפים מהווים נכס. כלומר הפקת רווחים ממטבעות קריפטוגרפים ימוסו ככלל כרווח הון (שיעור המס ליחיד הינו 25%) אלה אם הפקת רווחים זו היא בעלת מאפיינים עסקיים דאז הם ימוסו כהכנסות מעסק (בשיעור מס שולי של עד 47%, מס יסף 3%, ואף עשויים להיות חייבים במע"מ וביטוח לאומי). עמדה זו חלה גם על מטבעות סטים.

משקיע בסטים אשר מימש את השקעתו, ככלל הכנסתו תסווג לצורכי מס כהכנסה הונית (למעט אם עיסוקו במכירת וקנייה של מטבעות קריפטוגרפים).

לעומתו מפרסם פוסט המקבל תגמול עבור הפרסום, לתגמול לכאורה קיימים מאפיינים עסקיים והכנסותיו מפרסום הפוסט יסווגו כעסק (או עסקת אקראי).

נותני "לייקים" מקבלים מטבעות כח סטים חדשים, המונפקים לראשונה. קבלת הסטימים החדשים דומה במספר מאפיינים לקבלת מטבעות חדשים למחזיקי מטבע קריפטוגרפי בעת ביצוע פיצול (Fork) וזאת בגלל השתתפותם בבלוקציין. בעת ביצוע Fork וקבלת המטבעות החדשים אין אירוע מס. המיסוי נדחה למועד בו נמכר בפועל המטבע שהונפק ב Fork. מיסוי דומה צריך לחול גם על מקבלי כח סטים בעבור "לייקים" אשר ימוסו במועד המכירה בפועל של כח הסטים שהתקבל.

נציין עוד כי המרה המטבע מסטים למטבע כח סטים או לסטים דולר אינה מהווה אירוע מס, למעשה זה אותו מטבע והשינוי בשם נועד רק לצורך השימוש בו.

מערכת BloxTax תומכת באיסוף הטרנזקציות והמטבעות אשר התקבלו, בין אם התקבלו ע"י נתינת "לייקים" לבין אם התקבלו בעקבות כתיבה של תוכן. כך ניתן לבצע מעקב ותמחור של אותם מטבעות בעת מימושם בהתאם לדרישות רשות המסים.

בהתאם לחקיקה הקיימת, הדיווח ותשלום המס לרשות המסים עבור רווח הון צריך להיות תוך 30 ימים מיום אירוע המס. יחד עם זאת במקרים מסוימים ניתן להגיע להסדר מול רשות המסים לתשלום מקדמת מס כעבור תקופות ארוכות יותר.

image29

על הכותבים:
אילנה בורדו – מנהלת קהילה ב Utopian.io ובעלת בלוג פעיל ברשת Steem
רו"ח בני יונה – לשעבר מנהל מחלקת שוק ההון ברשות המסים. ראש מחלקת מיסוי שוק ההון במשרד ברכה ושות'
בני מתמחה במיסוי תאגידים, הנפקות, מיסוי חברות מסחריות, השקעות פיננסיות, מטבעות ווירטואליים, וסוגיות מיסוי פיננסיות סבוכות ומורכבות.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...