מה לעשות בעקבות קריסת בורסת FTX

שתף

FTX.webp

תוכן עניינים

בשבוע האחרון התרחש אחד מהאירועים הדרמטיים והמכוננים ביותר בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים עם קריסתה של בורסת FTX, אותה ייסד סאם בנקמן פריד. תוך ימים הפכה הבורסה מעסק ששוויו הוערך בעשרות מיליארדי דולרים לחברה שחדלה לתפקד ואיבדה את רוב ואולי אף את כל ערכה.

במהלך סוף השבוע האחרון התפטר בנקמן פריד מתפקידו ו-FTX החלה בהליך הקפאה וארגון מחדש (Chapter 11), אשר ידוע גם כהליך פשיטת רגל. מהמידע שהוגש לבית המשפט כחלק מההליך עולה כי ל-FTXיש למעלה ממאה אלף נושים והתחייבויות של למעלה מ-10 מיליארד דולר. למען הסר ספק, כל משתמש של הזירה, אשר החזיק בה חשבון מסחר עם מטבעות קריפטו או כסף פיאט, נחשב כיום לנושה של זירת המסחר FTX.

כתוצאה מקריסת הבורסה הוקפאו כל המשיכות מהזירה והמשקיעים נותרו ללא אפשרות כלשהי לקבל את הכספים שהשקיעו.

הליך פשיטת הרגל

הליך ההקפאה והארגון מחדש מנוהל על ידי בית משפט, אשר ממנה לחברה מפרק שבוחן את מצבה. בית המשפט מציב בראש סולם העדיפויות את טובת הנושים השונים ובהם משתמשי הזירה. יחד עם זאת, מספר הנושים הסופי עדיין לא ידוע, כמו גם היקף החובות של החברה וכמות וסוג הנכסים העומדים לרשותה.

הליך ההקפאה והארגון מחדש הוא הליך ארוך וממושך אשר עלול להימשך גם שנים. אחת האפשרויות היא שהליך זה יוביל לפירוק של החברה ולהנזלת הנכסים שלה, וזאת בנסיון לפצות, לפחות חלקית, את אינספור הנושים.

במידה ובמועד קריסתה של FTX היו לכם השקעות פעילות בה, אנו ממליצים לנקוט בצעדים הבאים:

1. עשו כל מאמץ לייצא מהזירה כל מידע אפשרי הנוגע ליתרות הכספים שלכם. יצאו קבצים רלוונטיים, צלמו צילומי מסך וסרקו את כל המיילים שקיבלתם מהבורסה על מנת לדלות כל פריט מידע שתזדקקו לו בהמשך. שמרו תיעוד מסודר של מועד פתיחת החשבון בבורסה, מועדי ביצוע הפקדות ומשיכות, סכומי וסוגי הרכישות וכל נתון רלוונטי נוסף.

נדגיש כי אין לדעת האם הזירה תמשיך להציג אונליין את נתוני המסחר והאם תהיה למשקיעים נגישות למידע זה גם בהמשך. כמוכן, יש לקחת בחשבון כל תרחיש נוסף, כגון האפשרות שגורם כזה או אחר יחבל בנתונים ואף ימחק בסיסי נתונים שלמים כדי להקשות על הלקוחות לתבוע את שלהם.

מה לעשות עכשיו?

לכן יש לפעול מיידית לתיעוד וארגון כל המידע הרלוונטי להשקעות שלכם.

2. נכון לעכשיו ההערכות מדברות על כך שבעלי הפקדונות יקבלו בעתיד כ-10% מערך ההשקעות שלהם. אין לדעת האם הערכה זו נכונה ויש להניח כי היא תתעדכן בהמשך התהליך (אנחנו כמובן מקווים שההחזר יהיה גבוה יותר, אך מסתמן כי הנזק ללקוחות הזירה אינו זניח כלל). במקרה הטוב יעברו חודשים עד שתתקבל תמונה מדויקת ומהימנה של מה שהתרחש בבורסה. בשלב מסוים יהיה על המשקיעים להגיש תביעה כנגד FTX. הגשת התביעה ככל הנראה תתבצע באמצעות מסלול מוסדר ומיועד לכך, שעליו יהיה אחראי גורם שימונה על ידי בית משפט. אותו גורם יידרש לאמת כל בקשה לתביעה. אנו בבלוקסטקס נעדכן בהתפתחויות גם בנושא זה.

3. נושא המיסוי – כאמור, בשלב זה עדיין לא ניתן לדעת מהו המצב המדויק ומהו היקף הנזק. הנקודה אותה חשוב להדגיש היא כי כאשר מדובר באובדן של מטבעות קריפטוגרפיים, מס הכנסה מכיר בהפסד של הסכום ששולם עבור אותם מטבעות. במילים אחרות, מס הכנסה מפצה על אובדן נכסים בהתאם לעלות שלהם (כמה עלה לרכוש אותם) ולא בהתאם לשווי שלהם (כמה הם היו שווים בעת האובדן). עדיין לא ניתן לומר האם כבר השנה אפשר יהיה להכיר בהפסדים ואנו בבלוקסטקס נעדכן כאשר נדע יותר.

תזכורת צורמת

אנו רוצים לנצל את ההתרחשות הנוכחית כדי להזכיר שפרשת FTX, על ההיקף החריג שלה והמורכבות המאפיינת אותה, אינה המקרה הראשון שבו זירת מסחר כושלת ומתרשלת בניהול נכסי לקוחות בתחום הקריפטו. זוהי הזדמנות להדגיש שוב את ההבחנה שבין אחזקת מטבעות קריפטו בזירות מסחר לבין אחזקתם בארנקים דיגיטליים פרטיים שאליהם אין לגורמים חיצוניים גישה כלשהי. נכסים קריפטוגרפיים הינם בעלי המאפיין הייחודי שמאפשר לבעליהם משמורת עצמית וגישה בלעדית. כמאמר המשפט הידוע בעולם המטבעות הדיגיטליים – לא המפתחות שלך, לא הקריפטו שלך.

השארת  ניתן לפנות אלינו בכל שאלה נוספת

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...