מודל ה-Play-to-Earn או "P2E"

שתף

gamefi.webp

תוכן עניינים

ה-P2E הוא מודל המונטיזציה החדש עבור משחקים. המודל מורכב משני אלמנטים מרכזיים המבוססים על טכנולוגיית הבלוקציין: (NFT’s (non-fungible tokens ומטבעות תוך-משחקיים (tokens) אשר מעניקים כוח לשחקנים ומאפשרים לגמול להם כלכלית עבור כך שהם משחקים ומכניסים ערך מוסף לאקוסיסטם של משחק מסויים.

מאמר אורח מאת שחר סורק סמנכ"ל השיווק של חברת אוברוולף

לפני כ-12 שנה הגיח לעולם מטבע הביטקוין – היישום הראשון של טכנולוגיית הבלוקצ'יין. הופעתו של הביטקוין החלה להכשיר את הקרקע לאפשרות של מודל מונטיזציה חדש במשחקים. מדובר ב-P2E, מודל שלפיו ה"בעלות" על משחק ועל האלמנטים שבתוכו מתחלקת בין השחקנים עצמם לבין כל הגורמים המושקעים בו בדרך זו או אחרת. הקונספט המרכזי הוא יצירת פלטפורמה המאפשרת לשחקנים להרוויח או להשיג אלמנטים שונים בתוך המשחק תוך כדי משחק וסחר עם שחקנים אחרים. את הערך של אותם האלמנטים ניתן להוציא אח"כ מתוך עולם המשחק, ולתרגם אותו לשווי כלכלי בעולם האמיתי. כשם שהביטקוין התפרסם בתור "נער הפוסטר" של הכלכלה המבוזרת, והיה מתגמל ורווחי עבור מי שתמך בו, כך גם עם ה-P2E. מודל המונטיזציה החדש מעניק כוח לשחקנים: הוא גומל להם כלכלית עבור כך שהם משחקים ומכניסים ערך מוסף לאקוסיסטם של משחק מסויים. בכך מודל ה-P2E נותן גם לשחקנים וגם לחברות המשחקים הזדמנות לקחת ערך תוך-משחקי, ובצורה חוקית ולגיטימית – לתת לו ערך מחוץ לעולם המשחק.

אז איך בעצם זה עובד?

מודל ה-P2E מורכב משני אלמנטים מרכזיים המבוססים על טכנולוגיית הבלוקציין:  (NFT’s (non-fungible tokens ומטבעות תוך-משחקיים (tokens).

NFT

ה-NFT הוא מטבע שאפשר לקודד כך שייצג ערך ייחודי וחד-פעמי – דבר ההופך אותו לנכס דיגטלי על הבלוקצ'יין. זאת בניגוד לביטקוין, לדוגמה, שהוא מטבע קריפטו שאפשר לחלק להרבה יחידות קטנות, בו אין למחזיק העדפה בין מטבע אחד למטבע אחר, שהרי הם שווים זה לזה. בדיוק כמו שאנחנו לא מעדיפים מטבע אחד של 10 ש"ח על פני מטבע אחר של 10 ש"ח. את ה-NFT, לעומת זאת, אי אפשר לחלק למטבעות קטנים. הוא יחיד במינו, כמו בית, פיסת אומנות או מטבע דיגטלי ייחודי שאין שני לו.

במשחקי P2E, ל-NFT יש ערכים יחודיים נוספים שהופכים אותו לנכס בעל משמעות מיוחדת. העיקריים שבהם הם:

  • בעלות אמיתית: בניגוד למשחקים במודלים הותיקים, שבהם חברת המשחקים יכולה לקחת מהשחקן נכסים דיגטליים (בין היתר בעקבות איזון כלכלה משחקית, טעויות ובאגים, או סגירת/הפסקת תמיכה במשחק) – במשחקי P2E הרבה מהנכסים הדיגטליים הם NFT's והם בבעלותם הבלעדית של השחקנים. כלומר, הם נמצאים בארנק אלקטרוני שרק לבעל הארנק (השחקן) יש גישה אליו.
  • נצחיות: ברגע ש-NFT נוצר על הבלוקצ'יין הוא יכול להתקיים שם לנצח.
  • שרשרת בעלות: בגלל שה-NFT נמצא על הבלוקצ'יין, אפשר לדעת בכל רגע נתון כמה ממנו יש (אם זאת סדרה של NFT's), מי החזיק את נכס הNFT הזה בעבר, וגם איזה ארנק מחזיק בבעלותו בכל רגע נתון.
  • תיכנותיות: NFT מורכב תיכנותית מ״חוזה חכם״ שיודע לעבור בין שחקנים ועולמות משחק, לעולמות שהם מחוץ לעולמות משחק – דבר שמעלה את יכולת הסחירות והשווי שלו.
  • ביזוריות: אין חברת משחקים או גורם מרכזי כלשהו שיכולים לנכס או להשפיע על ה-NFT מהרגע שהוא נוצר. הבלוצ'קיין לא נמצא בבעלות אף חברה או גוף מרכזי, מה שהופך את ה-NFT's למבוזר.

לדוגמה, החליפה שלבשה הדמות של שחקן אשר זכה באליפות העולם ב-League of Legends לשנת 2021, בה צפו כ-73 מיליון איש, יכולה להיות מוטבעת עכשיו בתור NFT מכובד. הערך שלה משתנה בהתאם להיצע וביקוש, ובתור החליפה הספציפית שנלבשה באירוע הנ"ל, יכול להיות לה ערך רב מאד. עניין זה לא רק מאפשר לשחקנים להיות הבעלים הבלעדיים של פיסות תרבות פופולריות, אלא גם לייצר רווחים מעצם הזמן שהשקיעו וההישגים אליהם הגיעו במשחקים האהובים עליהם. כך מסתיים עידן ה"שווקים האפורים" שהם בבעלות שחקן מרכזי אחד ומתחיל עידן ה"שווקים החופשיים", שיכול להיות בבעלות כולם.

ההסתכלות החדשה הזו משפיעה ישירות גם על עולם הרכישות בתוך המשחקים. אם בעבר שחקנים היו מתלבטים האם לבצע רכישה, מתוך ידיעה שברגע שהרכישה מבוצעת, התוכן הנרכש נשאר רק בתוך גבולות המשחק; הרי שעכשיו המצב שונה – לתוכן הפנים-משחקי שרכשו יש גם ערך מחוץ למשחק.

In Game Tokens

האלמנט השני ב-P2E הוא מטבעות תוך-משחקיים, מטבעות שניתן להמיר למטבעות אחרים – לרוב דרך מטבעות קריפטו. לדוגמה, במשחק Axie Infinity, שחקנים מרוויחים סוג של מטבע שנקרא SLP – אותו ניתן להמיר ישירות לאתריום. ומשם הדרך לביטקוין, דולר או כל מטבע אחר לצורך העניין, היא קצרה וקלה מאד.

הקרקע מוכנה להטמעת ענק

עד לא מזמן, היו אלה בעיקר גופים המתמחים בעולמות הגיימינג או הקריפטו, שהשקיעו בתחום הזה. אך כעת, יותר ויותר משקיעים מתחומים אחרים מתחילים לראות את הפוטנציאל הגלום במודל החדש. אנחנו צפויים לראות השקעות הון מכיוונים "מסורתיים" יותר מופנות לכיוון של מפתחי משחקים וחברות סטארט-אפ הקשורות לעולם הגיימינג והבלוקצ'יין.

אנחנו רק בהתחלה

בלוקצ'יין היא טכנולוגיה פורצת דרך, וככל שהאינטרנט ימשיך להתפתח – כך נתקדם עוד לכיוון עולם מבוזר הכולל מערכות של תמריצים המניעים לפעולה ובאים לטובת כלל השחקנים במערכת – גם המשתמשים וגם המפתחים.

עולם הגיימינג מתחיל לקבל את הביזור בזרועות פתוחות, ואנחנו צפויים לראות את המודל העסקי שלו מתפתח וממשיך להאיץ את הצמיחה שלו. אך הפעם, שחקנים יהיו מועצמים ומתוגמלים בצורות שמודלים קודמים אף פעם לא איפשרו. המהפכה הזו תגדיל את כל העוגה למימדים שלא היה ניתן בכלל לדמיין, וכשיגיע הזמן לחתוך אותה – כנראה שהשחקנים יקבלו את הפרוסה הגדולה ביותר.

על הכותב

שחר סורק

שחר סורק הוא סמנכ"ל השיווק של חברת אוברוולף, ובמקביל להובלת כל תחום השיווק, הוא מוביל את תחום הקריפטו מבחינת השקעות, אסטרטגיה ושיתופי פעולה. סורק מביא עימו ניסיון של למעלה מ-13 שנים בתעשיית הגיימינג והטכנולוגיה, במהלכן הקים וניהל חברות סטארט-אפ מובילות. בעברו היה שחר שחקן ומפיק בישראל ובהוליווד, ובנוסף היה חמש פעמים אלוף ישראל בטאקוונדו ומחזיק בדרגת מאסטר.

על אוברוולף

אוברוולף היא המפתחת של הפלטפורמה המובילה בעולם ליצירה, הפצה ומונטיזציה של אפליקציות ומודים למשחקי מחשב. כיום הפלטפורמה משרתת למעלה מ-27 מיליון גיימרים ו-95,000 יוצרים מדי חודש, והיא אחראית על כ-15 מיליארד הורדות של מודים ואפליקציות בשנה.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...