רוצים ביטקוין בלי להסתבך עם ארנקים? חפשו בשוק ההון

שתף

רוצים ביטקוין בלי להסתבך עם ארנקים? חפשו בשוק ההון

תוכן עניינים

מי שלא מעוניין בתפעול ההשקעות בעולם הקריפטו, יכול להחשף אליו בדרך עקיפה דרך שוק ההון. במאמר זה נסביר איך עושים זאת ומהם היתרונות והחסרונות בהשקעה עקיפה במטבעות דיגיטליים.

מי שלא מעוניין בתפעול ההשקעות בעולם הקריפטו, יכול להחשף אליו בדרך עקיפה דרך שוק ההון. איך עושים זאת ומהם היתרונות והחסרונות בהשקעה עקיפה במטבעות דיגיטליים

עולם המטבעות הדיגיטליים מעורר עניין רב בקרב משקיעים, גם משקיעים חדשניים שקופצים לעולם החדש, וגם כאלו שמתעניינים בחשיפה לעולם הזה, אך מעוניינים לעשות זאת בכלים המסורתיים של שוק ההון. כיום, לצד השקעה ישירה במטבעות הדיגיטליים: כלומר קנייה ומכירה של מטבעות אלו ואחזקתם בארנק שלכם כך שאתם "קרובים" למטבעות ויכולים לעשות איתם כרצונכם, ישנן דרכים להשקיע בקריפטו בצורה עקיפה – כלומר דרך שוק ההון, בניירות ערך שמושפעים מעולם הקריפטו. למה חשוב לשים לב בהשקעה עקיפה, ואיך תדעו מה מתאים לכם?

חשיפה ישירה מול חשיפה עקיפה

ביטקוין ומטבעות קריפטו, הם השקעה מסקרנת אך לא מתאימה לכל אחד. היא כוללת היבטים משמעותיים של תפעול: התעסקות בטכנולוגיות, חשיפה לשוק לא מפוקח במלואו, התנהלות מאתגרת מול הבנקים, חשש מתרמיות, וצורך בדיווחים עצמאיים לרשות המסים. מי שמעוניין בכל זאת להינות מחשיפה לתחום, ללא החשיפה והאחריות האישית הגבוהה הנלווית לניהול ההשקעה, יכול לבצע חשיפה עקיפה לתחום, שהיא למעשה השקעה בנכס פיננסי, אשר ביצועיו מושפעים מביצועי מגזר המטבעות הדיגיטליים, כאשר הנכס מנוהל על ידי שוק ההון המסורתי. כך, אין צורך בארנק דיגיטלי ובחשש מאיבוד קוד או הונאת קריפטו. הנכס הפיננסי מנוהל במסגרת תיק השקעות מסורתי, והעמלות שנגבות הן עמלות שוק הון "מסורתי", ולא עמלות של העולם החדש הדיגיטלי, ובהשקעה עקיפה דרך חבר בורסה ישראלי, המס מקוזז לפי חוק, בכל פעם שיש אירוע מס, והמשקיע לא כפוף לחובת דיווח ותשלום מס באופן עצמאי.

איך נחשפים בפועל?

ישנן כמה דרכים להיחשף להשקעות קריפטו דרך שוק ההון המסורתי, דרך מכשירי השקעה שונים שמושפעים ממגזר המטבעות הדיגיטליים. צריך להדגיש שהחשיפה העקיפה לא מנטרלת את סיכון התנודתיות המובנה בהשקעות הקריפטו. אילו כלי ההשקעה העיקריים:

א) קרנות סל וקרנות השקעה: אלו קרנות העוקבות אחרי סל של מטבעות שונים, ומעניקות למשקיע את התשואה שהשיגו המטבעות, לפי משקלם בתוך הסל. הרכב הסל נקבע על ידי הקרנות המנהלות ויש מספר קרנות שונות, שמציעות סלי מטבעות שונים, כך שתוכלו לבחור את המתאים לכם ביותר. בנוסף ישנן קרנות השקעה פרטיות אשר מאפשרות חשיפה למטבעות ספציפיים שונים.

ב) השקעה בחוזים עתידיים: הדרך השנייה היא באמצעות חוזים עתידיים על שערי המטבעות. כיום כמה בורסות גדולות מציעות חוזים על הביטקויין. עם זאת, חוזים עתידיים הם מכשיר השקעה מסוכן בו ניתן להפסיד יותר מסכום ההשקעה, כך שאופציה זו רלוונטית למשקיעים מומחים בלבד.

ג) השקעה במניות הבורסה הדיגיטלית: ממש לאחרונה הונפקה בנאסד"ק בורסת הקריפטו קוניבייס. ההשקעה במניות הבורסה אינה השקעה במטבעות עצמם, אבל לביצועי מניות קוינבייס יש קשר ישיר לביצועי עולם הקריפטו, שכן היא מתפרנסת מעמלות מסחר במטבעות אלו. לכן, חשיפה למניות קוינבייס תהיה חשיפה עקיפה למטבעות ותושפע ממנה. ישנן חברות נוספות אשר מחזיקות ביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים נוסף לפעילות העסקית שלהן, כך שחשיפה למניה שלהן, תהיה בעקיפין חשיפה לשוק המטבעות. חברת טסלה היא המפורסמת שבהן.

ד) השקעה בחברות המתמחות בטכנולוגיית הבלוקצ'יין: תחום הקריפטו מבוסס טכונולגיה, שהולכת ומתפתחת. מדובר בעולם חדשני שכל הזמן הולך ומשתכלל. חברות טכנולוגיה רבות מפתחות טכנולוגיות ושירותים לעולם זה, וככל שהוא ילך ויצמח ויתפוס תאוצה, מניות של חברות אלו יושפעו באופן ישיר מכך. ניתן לבחור להשקיע ישירות בחברה כזו או אחרת שאתם מאמינים במוצר שלה, או בקרנות שמאגדות השקעה במספר חברות העוסקות בתחום. השקעה כזאת אמנם איננה חשופה באופן ישיר לתנודיות בשערי המטבעות, אך צריך לציין שהשקעה בטכנולוגיה בשלבים מוקדמים מאוד, היא גם כן השקעה בסיכון, ולצידה כמובן סיכוי לרווח.

לסיכום: מי שמעוניין להחזיק ביטקוין, צריך ארנק עם מפתח פרטי, שיאפשר לו את כל היתרונות שיש לבעל נכס, כלומר החופש המוחלט לנהל את הנכס כראות עיניו. אבל מי שמעוניין בחשיפה לעולם המטבעות הדיגיטליים, יכול לעשות זאת באמצעות מגוון כלי השקעה עקיפים. בכך, אמנם הוא רחוק יותר מהמטבעות עצמם, אך אין לו צורך להתעסק בטכנולוגית הארנקים, בדיווח המס, או בחשש מפני הונאות.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...