חשיבות הדיווח למס הכנסה עבור משקיעים בביטקוין

שתף

חשיבות הדיווח למס הכנסה עבור משקיעים בביטקוין

תוכן עניינים

מעקב אחרי הפעולות, הפרדה בין מטבעות וזירות, ודו"חות מלאים ומגובים: משקיעי הביטקוין כפופים לחובת דיווח למס הכנסה. חובת דיווח זו נאכפת, ואינה תלויה בסכום ההשקעה ואינה מתיישנת.

מעקב אחרי הפעולות, הפרדה בין מטבעות וזירות, ודו"חות מלאים ומגובים: משקיעי הביטקוין כפופים לחובת דיווח למס הכנסה. חובת דיווח זו נאכפת, ואינה תלויה בסכום ההשקעה ואינה מתיישנת

אם הקריפטו הוא חלק מתיק ההשקעות שלכם, אתם כפופים לחובת הדיווח למס הכנסה. אין זה משנה אם הפסדתם או הרווחתם, אין זה משנה אם מכרתם ביטקוין או המרתם במטבע קריפטו אחר, וגם זה לא חשוב אם מדובר בהשקעה שלכם או בעסק ממנו אתם מתפרנסים: בכל אחד מהמקרים הללו אתם כפופים לחובת הדיווח למס הכנסה על הפעילות.

מה מקור החובה?

הרווח מפעילות במטבעות קריפטו חייב במס רווח הון, וכמו כל השקעה אחרת שמייצרת רווח הון או הכנסה, הטלת המיסוי גוררת גם חובת דיווח. חשוב לשים לב שעצם הדיווח נפרד לתשלום המס: ישנם מצבים בהם יש הכנסה אך אין רווח למסות, או אפילו ישנו הפסד שיזכה אתכם בהחזר מס. אבל גם במקרים אלו בהם אין מיסוי נלווה, קיימת חובת דיווח.

אי דיווח זו עבירה פלילית שגוררת קנסות כבדים שניתנים על עצם אי הדיווח: כלומר גם אם היו לכם הפסדים שלא דיווחתם עליהם, אתם חשופים לקנסות בגובה אלפי שקלים. הקנס יכול להגיע עד 1,000 שקל על כל חודש עיכוב בדיווח.

הדיווח נעשה פעם בשנה והוא באחריות המשקיע. אתם לא מחכים שמס הכנסה יפנה אליכם – אלא מדווחים במועד על הפעילות. חובת הדיווח היא גורפת ואין סכום שרק מעליו יש לדווח, כלומר אין פטור מדיווח על פעילות בסכומים קטנים. לכן, כחלק ממגוון רחב של שיקולי השקעה חשוב לקחת בחשבון שיהיה צורך לדווח למס הכנסה ולזה יש עלויות.

איך להשקיע מבלי לדווח למס הכנסה – חוקי

קנו ביטקוין במקום מסודר בעזרת שקלים (או כל מטבע פיאט אחר) והחזיקו את הביטקוין שלכם בארנק דיגיטלי. כל עוד לא תסחרו בו, לא תשתמשו בו (מה שנקרא Hodel) לא תצטרכו לדווח לרשויות המס בישראל. פשוט.

עקרונות הדיווח

הדיווח צריך להיות שלם ועדכני ולכלול את כל המידע הנדרש על ידי מס הכנסה ומסמכים שנדרשים על מנת לגבות את הדיווח. לאחר הדיווח רשות המיסים יכולה לבקש הבהרות, ולבקר את הדו"ח ארבע שנים לאחר הגשתו. במקרה שיש דו"ח עם חוסרים רבים, או דו"ח חלקי, רשות המסים יכולה גם לפסול את הדיווח ולדרוש דיווח חדש – לעיתים עם הטלת קנס נלווה.

הדיווח נעשה במסגרת הדו"ח שנתי, טופס 1301, שאליו מצרפים פירוט על כל עסקאות הביטקוין בטופס 1399. הדיווח על הפעילות נעשה ברזולוציה גבוהה, שכוללת תאריכי ושערי עסקאות, הצמדות למדד, עלויות הניתנות להפחתה באותה שנת מס ועוד.

לא את רואה החשבון אתם צריכים לשכנע

אם אתם סוחרים בהיקפים גבוהים או במספר זירות, מומלץ להיעזר באיש מקצוע, מומחה במטבעות דיגטלים, בהכנת הדיווח. מרבית רואי החשבון בקיאים ברזי המיסים, הדיווח והעבודה מול רשויות המס. אך רובם אינם בקיאים בתחום המטבעות הוירטואלים, רובם פחות בקיאים בתחום מאשר הלקוחות שלהם. לכן היו שקופים וגלויים לגבי הפעילות שלכם בתחום, בכדי תוכלו לקבל את היעוץ הטוב ביותר, וגם להימנע מאי נעימויות בעתיד.

זכרו: גם אם אתם נעזרים בשירותי רו"ח, הוא מסייע ומייעץ אבל אתם חתומים על אמיתות הדיווח. כלומר האחריות על הדיווח הגילוי המלא והנתונים היא עליכם בלבד.

נקודות שכדאי לשים אליהם לב בעת הדיווח:

  1. בטופס הדיווח השנתי ישנה שאלה " בשנת המס היו לי הכנסות ממימוש מטבע וירטואלי לרבות המרה למטבעות אחרים (כן מס הכנסה קורא למטבע קריפטוגרפי מטבע וירטואלי – השם הזה כולל גם את הביטקוין)", אם אתם נעזרים ברואה חשבון הוא אמור לשאול אתכם אם היתה לכם פעילות כזו על מנת לדווח עליה.
  2. חובת הדיווח היא על הכנסה והמרה של מטבעות וירטואלים, גם אם הומרו למטבע וירטואלי אחר, וגם אם הומרו לשקלים. תשלום בביטקוין או רכישה של טובים (כולל רכישות של Gift Cardלאמזון) על ידי אדם פרטי גם הוא אירוע מס ויש לדווח עליו.
  3. חשוב לתעד בצורה מסודרת כל פעולה שאתם עושים: אם קניתם, מכרתם או המרתם ביטקוין (או כל מטבע קריפטו אחר), שימרו תיעוד חיצוני לפעולה.
  4. הגישו דו"חות מגובים במסמכים על דווחי יתרות, תנועות וחוסרים. BloxTax מספקת דו"חות מפורטים העומדים בכל כללי הדיווח הנדרשים, כבסיס לדו"ח.
  5. כחלק מהגיבוי והתיעוד הפרידו פעולות לפי זירות ולפי ארנקים, בצעו פירוק של ההמרה של המטבעות וציינו רשימה של מטבעות שהתקבלו כAirDrop-או מתנה.
  6. תשלום במטבע קריפטוגרפי הוא כמו כל תשלום אחר לצרכי מס, ועסקים ועוסקים שמקבלים תשלומים ומשלמים בביטקוין, כפופים לחובת ניהול ספרים. חשוב להציג חשבוניות מסודרות על התקבולים ואם נעשו תשלומים – גם קבלות.

ואם לא דיווחתי עד היום?

אם לא דיווחתם במועד, ניתן עוד לתקן ולדווח, עדיף לפני שמקבלים מכתב מרשות המסים ובו דרישת קנסות. רשות המיסים פונה בשנים האחרונות למשקיעי מטבעות דיגיטליים ומבקשת מהם למלא טופס 5329 בו הם נדרשים למסור לרשות פרטים על ההשקעה. אי מילוי הטופס יגרור מכתב אסרטיבי יותר ופתיחה בהליכי קנסות.

גם אם עוד לא דיווחתם, תמיד, אבל תמיד מומלץ להקדים את מס הכנסה ולא להמתין שהם שיפנו אליכם.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...