טזוס ואיך להרוויח מהמטבעות שלכם

שתף

טזוס ואיך להרוויח מהמטבעות שלכם

תוכן עניינים

טזוס, פרויקט קוד פתוח שמקדם טכנולוגיית בלוקצ'יין מבוססת proof-of-stake עם מודל Stacking ייחודיי המאפשר למחזיקי המטבע להרוויח "ריבית" מבלי להיפרד מהמטבעות שלהם. בטזוס הבלוקים "נאפים" (בשונה מכרייה) ומספקים תגמול כספי למחזיקים המשתתפים בתהליך. איך מתחילים ואיך מדווחים על הרווחים?

פוסט אורח מאת אלי טרגמן – מייסד טזוס ישראל

טזוס, פרויקט קוד פתוח שמקדם טכנולוגיית בלוקצ'יין מבוססת proof-of-stake עם מודל Stacking ייחודיי המאפשר למחזיקי המטבע להרוויח "ריבית" מבלי להיפרד מהמטבעות שלהם. בטזוס הבלוקים "נאפים" (בשונה מכרייה) ומספקים תגמול כספי למחזיקים המשתתפים בתהליך. איך מתחילים ואיך מדווחים על הרווחים?

ההנפקה הראשונית של מטבע (ICO) הטזוס (XTZ) שהתרחשה ב 2017 הייתה אחת ההנפקות הגדולות ביותר בהיסטוריה של מטבעות קריפטוגרפים. בזמנו הגיוס היה גיוס שיא עבור חברת בלוקציין ובהנפקה גיוס 230 מיליון דולר ממגוון רחב של משתמשים וכל זאת תוך שבועיים בלבד. הגיוס המוצלח הראה למעשה למייסדים ולקהילה של מפתחי הבולקצ'יין שקיים אמון בטכנולוגיית הבלוקצ'יין אותו מקדמת טזוס .

XTZ נסחר כיום בכל הבורסות הגדולות והמוכרות, ובפברואר 2019 טזוס הגיע למחיר שיא של 3.8$  המייצג עליה של כ400% ממחיר הICO. כיום, המטבע ממוקם במקום ה 12 לפי שווי שוק ונסחר סביב מחיר של   2.6$ למטבע (נכון לזמן כתיבת שורות אלה). לפני מספר שבועות הושקו המטבעות היציבים של טזוס (Stable Coins) המגובים באירו, דולר, וביטקוין דבר המגדיל את היכולת השימוש במטבע.

הטכנולוגיה מאחורי טזוס

טזוס, פרויקט קוד פתוח שמקדם טכנולוגיית בלוקצ'יין מבוססת proof-of-stake המאפשרת בניית אלפיקצית מבוזרות (DAPPS) וחוזים חכמים. באמצעות החוזים חכמים של טזוס, ניתן לארגן עסקאות פיננסיות, לנהל רשומות מכל הסוגים ולייצר טוקנים המייצגים נכסים דיגיטליים.

לטכנולוגיה של טזוס ישנם יתרונות רבים, אך הבולט שבהם טמון במנגנון ההצבעה והמשילות (consensus) שבאמצעותה ניתן להגיע להסכמה על שינויים במערכת ללא צורך בפיצול (Fork) גם במקרה של חוסר הסכמה. יתרון נוסף הוא מבנה החוזים החכמים של טזוס הכתובים בשפת michelson  וניתנים לבדיקה עצמית על ידי הוכחה מתמטית בכדי לוודא את תקינות החוזה לפני פריסת החוזה בבלוקצ'יין של טזוס,

אינפלציה מובנת

המטבע של טזוס מתוכנן כך שתהיה אינפלציה שנתית של 5.5% (ז"א כל שנה כמות המטבעות גדלה ב5.5%). החישוב הזה נובע מכמות הטזים (מטבעות XTZ) שניתנים עבור "אפיה" של בלוק חדש על רשת הבלוק'ציין של טזוס (יצירת בלוק ואישור טרנזקציות – סליקה). זו בעצם התשואה שיכול משתמש טזוס לראות על המטבעות שלו במקרה בו המחזיק בוחר להשתתף בתהליך האפיה.

במידה וכלל המחזקים של מטבעות טזוס יהיו מעורבים בתהליך האפיה, כמות הטזוסים החדשים תגדל ב 5.5% לשנה. לכן, ניתן לחשב, בקירוב את התשואה על האחזקה של מטבעות XTZ כאשר משתתף בוחר להאציל אותם לתהליך האפייה בטזוס.

איך להרוויח מהXTZ שלכם?

טזוס, בשונה מביטקוין ואיתריום, לא משתמש בPoW (הוכחת עבודה) כדי ליצור בלוקים חדשים אלא ב Proof of stake (הוכחת אחזקה). לכן, במקום כרייה ותחרות על שרשור הבלוק הבא  בבלוקצ'יין, בטזוס נקבע מראש מי "יאפה" את הבלוק הבא לפי כמות הטוקנים (מטבעות הXTZ) שמחזיקה המאפייה (השם המקביל לminer בטזוס). מחזיקים הבוחרים להשתתף בתהליך האפיה מפקידים את מטבעות הטזוס שלהם בארנק מיוחד הקרוי "מאפייה" וכל 8000 מטבעות XTZ במאפייה קוראים "לחמניה" (רול) ומקנים זכות ליצור בלוק חדש.

בכל מחזור (4096 בלוקים) נקבעים בצורה אקראית הרולים אשר "יאפו" את הבלוקים בסייקל הקרוב. כך נוצר תור של אופים ורולים אשר משתתפים ביצירת הבלוק. יצירת בלוקים בדומה לביטקוין מלווה בתהליך ולידציה של הטרנזקציות בבלוק ומקנה לאופה הבלוק את העמלות המצורפות לכל טרנזקציה ובנוסף  עמלה של 40 מטבעות XTZ לבלוק. כך, מקבל האופה את התגמול על יצירת הבלוק עצמו.

ואם אין לי 8000 מטבעות XTZ – איך אני מרוויח?

מחזיקים עם מספר נמוך של מטבעות יכולים להאציל (delegate) את כוחם (גם אם זה כוח של מטבע XTZ אחד או פחות) למאפיות ,ללא צורך בשליחת המטבעות. בכך הם יכולים לתרום לכמות הרולים של המאפייה וקבל תגמול חלקי על תרומתם.

לדוגמא: אם למחזיק  טזוס יש 700 מטבעות XTZ  ולBakeryIL (מאפיה של טזוס) יש  15,300 מטבעות XTZ (שזה כמעט 2 רולים שלמים) יכול המחזיק להאציל את 700 המטבעות שלו למאפיה. כעת יש למאפיה 2 רולים לעומת 1 שהיה להם ללא האצלה של המחזיק. בתמורה יכולות המאפיות לשלם למאצילים (delegator) חלק מהרווחים שלהם בתמורה לעמלה קטנה.

חשוב לשים לב, המאציל אינו מעביר את המטבעות לארנק של מאפייה. ההאצלה של מטבעות XTZ נעשת באמצעות תהליך מובנה בבלוקצ'יין (מעין חוזה חכם). בכך, שומר המאציל את המטבעות בארנקו אך את "כוח הכרייה" של במטבעות הוא משייך למאפיה. שימוש בחוזה חכם זה שומר על ביטחון המשתמשים בכך שהמטבעות נשארים בארנקם ונתונים לשליטתם של המחזקים והמאפייה אינה יכולה "להעלם" עם המטבעות של המאצילים.

חלוקת רווחים

תהליך חלוקת הרווחים נעשה מחוץ לבלוקצ'יין עצמו, ולכל מאפייה יש הסכם בין בינה לבין המאצילים שלה. כל מאפייה יכולה לבחור כמה אחוזים היא גובה בתור עמלה ואילו רווחים היא משלמת למאצילים שלה (יש למשל מאפיות שאינן משלמות את עמלות הטרנזקציה מהבלוקים).

איך מדווחים למס הכנסה?

כמו בכל מקרה בוא מתקבלים מטבעות קריפטוגרפים (אם ממסחר או מכרייה) גם על ההכנסות המתקבלות מאפייה יש לדווח לרשויות המס. את הדיווח יש לעשות פעם בשנה במסגרת הדו"ח השנתי. BloxTax תומכת בדיווח וטיפול במטבעות אשר מתקבלים מתהליך "אפייה". לכן, חשוב לשמור על תיעוד של המטבעות שקיבלתם מהמאפייה, כמות המטבעות והמועדים בהן קיבלתם את המטבעות האלה.

איך לבחור מאפייה

יציבות המאפייה – המאפייה צריכה להיות באוויר בצורה קבועה ורציפה, בלי ניתוקי רשת, ובלי פספוסי בלוקים. אם המאפיה מפספסת בלקים זה אומר שאתם תרוויחו פחות מהאצלת המטבעות שלכם למאפיה זו.

תנאי התשלום – אופן התשלום, העמלות וזמן התשלום משתנה ממאפיה למאפיה. חלק מהמאפיות מחלקות את הרווחים מהסייקל הראשון אך יש כאלה שחולקות רווחים  רק  לאחר מספר סייקלים. בנוסף, מומלץ לבחון את האם למאפיה יש "ביטוח".

דרכי תקשורת – המאפיה גם מרכזת הצבעות ומאפשרת להשפיע על פרויקט טזוס. לכן מומלץ לבחון את ערצי התקשורת השונים עם המאפיה – טלגרם, טוויטר, רדאיט, ואפילו סלאק.

לקריאה נוספת ובחינת דירוג מאפיות ניתן להשתמש באתרים כגון Tezos-nodes או MyTezosBaker המדרגים מאפיות.

להתחיל היום

טזוס פעילה גם בישראל ומקיימת מאפיה ישראלית. ניתן להיכנס לאתר של המאפייה BakeryIL, כדי להתחיל לאפות כבר היום. לפי , BakeryIL, tezos-nodes מקנה רווח שנתי של 5.2% על האצלת מטבעות. לכן על כל 100 מטבעות XTZ אשר מאוצלים למאפיה, מתקבלים 5.2 מטבעות טזוס. שזה לא רע בכלל בשביל מטבעות אשר נשארים בארנק שלכם וזמינים למשיכה בכל רגע נתון.

על הכותב:

אלי טרגמן – מייסד טזוס ישראל, טזוס ישראל היא מעבדת חדשנות העוסקת בפיתוח ותיחזוק הפרוטוקול של טזוס ,חינוך והכשרות, ובהטמעה של הטכנולוגיות.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...