חושבים להשקיע בקריפטו מכספי חברה? הנה מה שאתם צריכים לדעת לפני

שתף

Investing_Bitcoin_as_A_Firm.webp

תוכן עניינים

רגע לפני שאתם מקימים חברה או משקיעים את כספי החברה שלכם במטבעות קריפטוגרפיים, הכנו לכם רשימה של נקודות שעליכם לקחת בחשבון. ההבדלים בין השקעה כאדם פרטי והשקעה של חברה הם מהותיים ועליכם להכיר אותם לפני שתגיעו להחלטה.

האם להקים חברה או להשקיע את כספי החברה כדי להשקיע בקריפטו זה רעיון טוב? עד כמה שהרעיון מפתה, ואנשים רבים ממליצים למשקיעי קריפטו לפעול דרך חברה – במאמר הזה נציג בפניכם מספר נקודות שחשוב מאוד להכיר לפני שמגיעים להחלטה בעניין.

על פי רוב, השקעות פרטיות בקריפטו יהיו פשוטות וזולות יותר מאשר השקעה דרך חברה – גם מבחינת עלויות על דיווח וגם מבחינת רמת המס. כמובן שיש פעילויות עסקיות שמטבע הדברים יחשבו כעסק לכל דבר, אך במאמר זה נענה על השאלה: האם עדיף לבצע השקעות קריפטו דרך חברה או מהחשבון הפרטי בלבד?

אם אתם עומדים בפני השאלה האם להשקיע באופן פרטי או דרך חברה, הנה כמה נקודות חשובות שלמדנו מהניסיון שלנו בתחום:

חברות נדרשות לדו"ח מבוקר

חברות, לעומת אדם פרטי, נדרשות לדו"ח מבוקר גם על ההשקעות שלהן במטבעות דיגיטליים. אדם פרטי יכול לדווח על פעילותו ולהציג את המסמכים הנדרשים ולהגיש טופס 1399 ביחד עם הדו"ח השנתי – זה הכל. חברה, לעומת זאת, נדרשת בנוסף גם לדו"ח מבוקר המבוצע על ידי רואי חשבון המתמצאים בנושא.

כשאתם מדווחים למס הכנסה בתור אנשים פרטיים, הנטייה היא לסמוך עליכם. אתם מצהירים שאתם דוברים אמת ורואי החשבון מעבירים את הנתונים שלכם כמו שהם אל מס הכנסה. הרו"ח שלכם אינו אחראי על המידע שסיפקתם לו – הוא רק עוזר לכם להעביר את המידע בצורה נכונה אל מס הכנסה. יתרה מכך, בתור אדם פרטי אתם יכולים לדווח למס הכנסה באופן עצמאי גם ללא עזרת רו"ח.

לא כך כשמדובר בחברה. בחברה לא מספיק להעביר את הנתונים אל הרו"ח. המשמעות של דו"ח מבוקר היא שיש מישהו שבודק שכל המידע שהעברתם הינו מלא ומדויק. חברה אינה יכולה להמשיך לפעול ללא הדו"ח המבוקר הזה.

הרו"ח אשר מכין את הדו"ח המבוקר מוכרח לבדוק את הטרנזקציות בכל הארנקים מאחר והוא לוקח אחריות על הנתונים. כידוע, אין כיום הרבה רואי חשבון אשר יודעים לעשות דו"ח מבוקר למטבעות קריפטו – לוודא ולבדוק שכל הפעולות שדיחוותם עליהן אכן מדויקות ואין אף טעות – ולכן העלות של דו"ח כזה הינה גבוהה.

על אחריות יוצר הדו"ח המבוקר לוודא שהחברה לא ביצעה טעויות ושהכל תקין, ולשם כך עליו גם להכיר ולהבין את פעילויות החברה.

חברה נדרשת לניהול ספרים מדוקדק

לעומת אדם פרטי, חברה נדרשת לבצע ניהול ספרים מדוקדק. בעוד אדם פרטי צריך לדווח רק על אירועי המס שלו – חברה חייבת לעקוב, לסווג ולוודא כל סוג של פעילות וכל פעולה הקשורה במטבעות קריפטוגרפיים. כל תשלום קטן שהחברה מבצעת במטבע דיגיטלי, כל Airdrop שהיא קיבלה לאחד מארנקיה וכדומה – מחייב מעקב מלא גם אם לא היו אירועי מס.

במקרה של חברה כל ארנק וכל חשבון בורסה הינו כמו חשבון בנק נוסף של החברה ויש לנהל את הרישום לגביו בהתאם. ניהול הספרים המדוקדק הנדרש מחברה הוא עוד גורם אשר הופך כמובן את הפעילות ליותר מורכבת ויקרה ביחס לשקעה בתור אדם פרטי.

ביקורת מס הכנסה לחברות

ביקורת מס לחברות מתרחשת לעיתים תכופות וגם כאן ישנה עלות נוספת שיש לקחת בחשבון. גם כאן נדרשת הבנה מרואה החשבון המייצג את החברה, ומאחר ואין רבים המבינים בתחום זה עוד אלמנט המייקר משמעותית השקעה דרך חברה.

בדיקות הפתע של מס הכנסה לחברות קריפטו יכול להיות תהליך ארוך ומייגע שנמשך גם על פני שנה. במס הכנסה בודקים את מהימנות הספרים של החברה מול הדוחות ומול הנתונים על גבי הבלוקצ'יין עצמו.

ישנה ציפייה שהדוחות יהיו ערוכים בצורה אשר מאפשרת למס הכנסה לבקר את הפעילות עד רמה של מעקב אחר כל טרנזקציה על גבי הבלוקצ'יין. אם ישנה סתירה בין חשבונות החברה השונים – כולל ארנקים דיגיטליים, זירות מסחר, חוזים חכמים וכו' – קיים הסיכון של פסילת ספרים ולכך יש משמעויות מרחיקות לכת.

במקרה של אדם פרטי, לעומת זאת, זה הרבה פחות נפוץ שעושים ביקורת מס. כאמור, במקרה של אדם פרטי הפוקוס הוא רק האם הוא דיווח כראוי על כל אירועי המס שביצע.

האחריות הדירקטורים

לעומת אדם פרטי, לחברה יש דירקטוריון – אדם או מספר אנשים אשר אחראים על פעילות החברה. בתור אדם פרטי, אם אבד לך הביטקוין זו הבעיה הפרטית שלך. אם החברה איבדה את אותו הביטקוין – יש כאן סוגיה מורכבת יותר.

מי היו אחראים על הארנקים של החברה? מי ביצעו את הפעולות שהובילו לאיבוד הביטקוין? מבחינת הרשויות, האחריות על כספי חברה היא גדולה יותר מאשר ניהול החשבון הפרטי שלכם. כתוצאה מכך, כל מקרה של אובדן כספים או פעילות לא ברורה בחשבונות החברה יתקבל בחשדנות וצפוי להוביל לבדיקה מעמיקה יותר.

בנוסף, רו"ח רבים לא יחתמו על כספים שעברו בזירות מסחר לא מפוקחות למיניהן. אם השתמשתם בכספי החברה בזירות מסחר לא מפוקחות, למשל, הדבר עלול לייקר את העלויות, ועליכם לשאת באחריות של הבחירה שלכם להשתמש בכספי החברה בדרך זו. יותר בדיקות, יותר עלויות, יותר אחריות.

חשבון בנק יעודי

נקודה נוספת לקחת בחשבון היא חשבון הבנק. אדם פרטי יכול להשתמש בחשבון הבנק שלו, בעוד חברה צריכה לפתוח חשבון בנק ייעודי לפעילות החברה. אם תספרו לבנק שאתם מקימים חברה כדי להשקיע בקריפטו אתם תתקלו בקשיים לפתיחת חשבון בנק. האופציה של פתיחת בנק בחו"ל כדי לעקוף זאת כמובן מסבכת ומייקרת את התהליך.

לסיכום

אם חשבתם על הקמת חברה או שימוש בכספי החברה כדי להשקיע בקריפטו אנחנו מציעים לכם להתייעץ איתנו בנושא. אם יש לכם סיבות מוצדקות לעשות זאת, עליכם לקחת בחשבון את כל הסיכונים והעלויות הכרוכים בכך: דוחות יותר מורכבים, עלויות משמעותית יותר גבוהות והרבה יותר אחריות.

לרוב האנשים התשובה הפשוטה היא – אם יש ספק אין ספק: כדי לא להסתבך בצעו את ההשקעות שלכם בקריפטו דרך החשבון הפרטי והזהות האישית שלכם בלבד. אם יש לכם ספקות נוספים בנושא, הצוות המקצועי של בלוקסטקס ישמח לעמוד לשירותכם כדי לעזור לכם לוודא מה הנתיב הנכון עבורכם.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...