איך להמיר מטבעות דיגיטליים ולהרוויח כמה שיותר

שתף

איך להמיר מטבעות דיגיטליים ולהרוויח כמה שיותר

תוכן עניינים

השקעה במטבעות דיגיטליים כרוכה, בין השאר, בהמרה שלהם למטבעות דיגיטליים אחרים או לכסף פיאט. תהליך ההמרה כרוך בתשלום עמלות ונדרשת הבנה שלו כדי שניתן יהיה לשלם עליו פחות. במאמר זה נתאר את תהליכי ההמרה על יתרונותיהם וחסרונותיהם, ונסביר במה להתמקד כדי למקסם את כמות הכסף שנשארת בידינו אחרי המרת המטבעות.

השימוש במטבעות קריפטוגרפים מחייב, בשלב כזה או אחר, המרה שלהם למטבעות קריפטוגרפים אחרים או לכסף פיאט. פעולת ההמרה מציבה את המשקיע בפני הצורך לאזן בין מידת המורכבות של התהליך מצד אחד, לבין עלות התהליך מצד שני. ניתן לומר כי פעולת המרה שנתפסת כמורכבת ופחות נוחה לביצוע תהיה כרוכה בתשלום עמלות נמוכות יחסית. לעומתה, פעולת המרה שנתפסת כקלה ופשוטה תהיה כרוכה בתשלום עמלות גבוהות.

כדי לשלם פחות על המרת מטבעות וירטואליים ולהישאר עם יותר כסף בכיס, יש להבין את סוגי ההמרות ואת הסיבות להבדלים בגובה העמלות הכרוכות בהן. במאמר זה, המשותף לחברת BLOXTAX ולחברתBitcoin CHANGE, נתאר את ההבדלים בין המרה המתבצעת על ידי המשקיע באופן עצמאי, לבין המרה המתבצעת בלחיצת כפתור, נסביר מהם המנגנונים הרלוונטיים העומדים בבסיס ההמרות ונדגיש את ההבדלים בעלויות של ההמרות השונות. כל זאת בשאיפה לאפשר למשקיעים להתנהל עם כספם בחוכמה וביעילות.

המרה באמצעות פקודת מרקט (Market order)

ניקח לדוגמה אדם שמחזיק במטבעות USDT בשווי 4000 דולר ומעוניין להמיר אותם לביטקוין (BTC). הוא יכול לעשות זאת באמצעות כלי שנקרא פקודת מרקט. פקודת מרקט היא הוראה לרכוש או למכור נכס מסוים, כמו למשל מטבע קריפטו, במחיר שזמין כרגע בשוק. פקודת מרקט מתבצעת בשוק הספוט (Spot), אשר נקרא כך משום שהטרנזקציות מתבצעות בו באותו רגע, כלומר On the spot.

בשוק הספוט המוכר נותן פקודת מכירה עם המחיר שהוא רוצה לקבל והקונה נותן פקודת קניה עם המחיר שהוא מוכן לשלם. כאשר המחיר הגבוה ביותר שהקונה מוכן לשלם נפגש עם המחיר הנמוך ביותר שהמוכר מוכן למכור בו, פקודת המרקט מתבצעת. המחיר שבו הפקודה התבצעה נקרא מחיר הספוט. כמובן שמחיר זה משתנה בהתאם לשינוי במחירים שהמוכרים רוצים לקבל ובמחירים שהקונים מוכנים לשלם.

אם המשקיע שלנו, אשר מעוניין להמיר USDT בשווי 4000 דולר לביטקוין, מנוסה בהתנהלות בזירות המסחר, הוא יוכל לבצע את ההמרה באמצעות פקודת מרקט ולהנות מכך שעמלות הקניה והמכירה הכרוכות בפעולה זו הינן נמוכות ביותר. כ-0.1% מסכום הכסף שאותו ממירים. בורסת הקריפטו בינאנס (Binance), למשל, נוהגת להציע הטבות שונות אשר משתנות מפעם לפעם, ובמסגרת הטבות אלו המסחר מול ביטקוין, אתריום (ETH) ומטבעות יציבים (Stablecoins) מסוימים יכול להתבצע בעמלות אפס, בעיקר בפקודות מרקט. נכון לכתיבת שורות אלו עמלת המכירה מול ביטקוין בבינאנס היא אפס, כלומר אין עמלה כלל, אך כאמור זה יכול להשתנות.

עבור משקיעים מנוסים, הזנת פקודת מרקט למערכת אינה נחשבת לעניין מסובך, אך משקיע פחות מנוסה עלול להסתבך אם ינסה לעשות זאת עצמאית. כדי לתת את הפקודה, המשקיע צריך להכנס לזירת המסחר, לבחור את צמד המטבעות הנסחר (בדוגמה שלנו – USDT וביטקוין), לבחור האם הוא מבצע רכישה או מכירה, לציין את גודל פקודת המסחר (כלומר כמה הוא מוכר או קונה) ולאשר את הפקודה. לא מורכב במיוחד, אך בהחלט עלול להרתיע את מי שאינו מנוסה בכך.

היתרון של שימוש בפקודת מרקט הוא בכך שרוב הכסף שהמשקיע ממיר יישאר בכיסו. החסרון של השימוש בפקודה הוא בכך שמדובר בפעולה אשר דורשת יותר ידע, הבנה ונסיון.

המרה באמצעות פונקציית קונברט (Convert)

באופן טבעי, הנטיה של משקיעים רבים, בעיקר אם הם חדשים בתחום, היא לא להסתבך. לכן הם משתמשים בפונקציית קונברט, שלמעשה מאפשרת המרת מטבעות דיגיטליים בלחיצת כפתור אחת. אותם משקיעים פותחים את אחת האפליקציות הרלוונטיות בסמארטפון שלהם (אפליקציות כמו בינאנס, קריפטו.קום, ארנק JAXX, ארנק EDGE ואחרות), לוחצים על כפתור וממירים את המטבעות שלהם.

השימוש בפונקציית קונברט אינו כרוך בעמלה ולכן על פניו נראה מושלם. גם הכי קל לשימוש וגם לא עולה כסף. אלא שהשירותים המאפשרים המרת מטבעות בקליק משתמשים בתמחור פנימי של זירת המסחר כדי להמיר את המטבעות. תמחור זה כולל מרכיב שנקרא ספרד (Spread), כלומר מרווח. הספרד גבוה ממחיר הספוט, כך שבפועל הלקוח משלם יותר על אף שהוא לא משלם זאת באמצעות עמלה.

ניתן לומר שהספרד הוא המחיר שהמשקיע משלם בתמורה לביצוע ההמרה בקליק אחד ומבלי שיצטרך לדעת כיצד עובד שוק הספוט. המשקיע מרוצה מכך שהפעולה אינה כרוכה בעמלה, אך בפועל משלם לזירת המסחר פרמיה בתמורה לכך שהזירה מבצעת עבורו ובמקומו את פקודת המרקט.

באופן לא מפתיע, זירות המסחר אינן חושפות את מודל התמחור הפנימי שלהן. למעשה הן מסתירות אותו בכך שבמהלך ההמרה הן מציגות את כמות המטבעות ולא את מחירם הדולרי. כלומר, הזירה אומרת למשקיע "תן כמות X של מטבעות USDT וקח כמות Y של ביטקוין.

כדי לסבר את האוזן, הפרמיה שהלקוח משלם עבור הנוחות של פונקציית הקונברט היא בדרך כלל 3.5% מסכום הטרנזקציה. במילים אחרות, פי 35 מגובה העמלה על פקודת מרקט. במקרים מסוימים פרמיה זו יכולה להגיע גם לגובה של 5% מסכום הטרנזקציה. במקרה שהבאנו כדוגמה, המשמעות היא שהמשקיע ממיר USDT בשווי 4000 דולר לביטקוין, אך בעקבות ההמרה הוא מקבל לידיו ביטקוין בשווי 3860 דולר בלבד!

השירות של Bitcoin CHANGE

Bitcoin CHANGE היא רשת הכספומטים הגדולה בישראל לקניה ומכירה של ביטקוין (BTC), אתריום (ETH) ו-USDT במזומן. הרשת קיימת משנת 2018 וכיום מפעילה 7 סניפים ברחבי הארץ. Bitcoin CHANGE פועלת מתוקף היתר המשך עיסוק של רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון.

בסניפי הרשת הלקוחות מקבלים ליווי צמוד מנציגי החברה המיומנים, אשר נמצאים פיזית במקום ומסייעים בתהליך מכירת והמרת מטבעות הקריפטו למזומן. כאמור, מדובר בתהליך שיש לו אישור חוקי ושהינו בטוח וחופשי מתרמיות וסיכונים.

במהלך תהליך המכירה וכדי לקבל מזומן בשקלים באופן מיידי, הלקוח מתבקש לשלוח מטבעות מהארנק הדיגיטלי הפרטי שלו (לא ניתן למכור ישירות מזירת מסחר) לכתובת אותה מציג הכספומט. הכספומט מחובר לבורסת קראקן (Kraken) ושער המטבע ננעל עם תחילת הפעולה ומוצג באופן בולט על גבי מסך הכספומט. השער מוצג בשקלים וכולל 6% עמלה.

השירות מתאים לא רק ללקוחות ותיקים בעלי ידע, התמצאות ונסיון בתחום, אלא גם ללקוחות חדשים שעבורם זו יכולה להיות הפעם הראשונה בה הם מבצעים המרה בין מטבעות קריפטו לכסף פיאט.

המיסוי על המרת ומכירת מטבעות דיגיטליים

יש לשוב ולהזכיר כי מכירת מטבעות קריפטוגרפיים כמו גם המרה של מטבע קריפטוגרפי למטבע קריפטוגרפי אחר או לכסף פיאט, נחשבות לאירועי מס שעליהם יש לדווח. מובן כי אי דיווח על אירוע מס נחשב לעבירה פלילית. מכאן שכאשר אתם מוכרים את המטבעות הדיגיטליים שלכם ו/או ממירים אותם למטבעות דיגיטליים אחרים או לכסף פיאט, עליכם להבין את סוגיות המיסוי הרלוונטיות.

נושא המיסוי והדיווח על המרת ומכירת מטבעות דיגיטליים אכן נתפס כמורכב ומאיים. ריבוי חשבונות, ארנקים ועסקאות הופך את תהליך הדיווח למתסכל ולעיתים אף מתיש. כדי להקל על התמודדות הלקוחות עם הנושא, BLOXTAX מעסיקה צוות של מומחי קריפטו, רואי חשבון ומשפטנים במטרה לסייע ללקוחותיה גם בתיקים המורכבים ביותר. BLOXTAX היא החברה היחידה בישראל שהמערכת הייחודית שפיתחה עונה על כל דרישות הדיווח של רשות המיסים בנוגע לרווחים והפסדים בעולם המטבעות הדיגיטליים.

בעזרת שילוב של צוות מומחים ושל טכנולוגיה ייחודית, BLOXTAX מפיקה עבור לקוחותיה דוחות רווח והפסד ודוחות יתרות לסוף שנה ומאפשרת אופטימיזציה של תהליך חישוב המס (כלומר צמצום משמעותי של גובה חבות המס) והקלת תהליך אישור חישוב המס מול הרשות – הכל כדי לפטור את לקוחות החברה מהדאגות הקשורות לשאלות המיסוי.

ניתן לקרוא בהרחבה על סוגיות המיסוי בתחום הקריפטו, בשורה ארוכה של מאמרים שפרסמנו בנושא, כמו למשל במאמר חישוב רווחי הון ממסחר בקריפטו ובסדרת שאלות ותשובות לרואה חשבון שלנו בנוגע לקריפטו ולמטבעות דיגיטליים.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...