תוכן עניינים
איירדרופ (Airdrop) הוא מהלך שבו חברת או פרויקט קריפטו מחלקים מטבעות קריפטוגרפיים בחינם למשתמשים, בדרך כלל כחלק ממאמץ שיווקי שנועד להציג לציבור מטבע דיגיטלי חדש שאותה חברה או אותו פרויקט יצרו והנפיקו.
המשיכה הטבעית של משתמשים ומשקיעים לאירועים של איירדרופ נובעת מהעובדה שמדובר במהלך שבו מנפיקי המטבע מחלקים אותו חינם. במילים אחרות, מי שמקבלים מטבעות באיירדרופ אינם נדרשים לשלם עבורם.
על רקע זה ועל רקע העובדה שבחודשים האחרונים שוק הקריפטו מתעורר ושב לצמוח, נראה שהאיירדרופ הפך לטרנד שמעודד יותר ויותר משתמשים ומשקיעים להתנסות בו, כמו גם להשקיע בפרויקטים שאיירדרופ הוא חלק מהאסטרטגיה השיווקית שלהם.
במאמר זה נסביר מהו איירדרופ, מדוע משתמשים בו, כיצד הוא פועל, מהם היתרונות והחסרונות שלו, ואילו סיכונים הוא מציב בפני מי שמבקשים להנות ממנו. בנוסף, נתייחס לסוגיית המיסוי על איירדרופ וגם לשאלה האם העיסוק באיירדרופ עלול להיחשב על ידי רשות המיסים כעסק. על נושא זה ניתן לקרוא בהרחבה במאמר שלנו: האם פעילות הקריפטו שלכם נחשבת לפעילות עסקית?
שנחזור אליכם עם מידע נוסף?
בשיחה קצרה, נוכל להבין מה מטריד אתכם, אם ואיך נוכל לעזור. מבטיחים להיות ממוקדים.
מהו איירדרופ ולמה הוא נחוץ?
איירדרופ (Airdrop), כלומר הצנחה מהאוויר, הוא ביטוי השאול מהפעולה של הצנחת מוצרים כמו מזון, תרופות ונשק ממטוסים. בהקשר של עולם הקריפטו מדובר במהלך של שליחת מטבעות דיגיטליים לכתובות של ארנקים דיגיטליים כחלק מאסטרטגיה שיווקית שנועדה להעלות מודעות בקרב משתמשים ומשקיעים לקיומו של מטבע וירטואלי חדש. כמויות קטנות של המטבע החדש נשלחות לארנקים של משתמשים וניתנות להם בחינם, כלומר מבלי שאותם משתמשים ישלמו כסף עבור המטבעות שקיבלו. התמורה שהמשתמשים מתבקשים לתת כנגד קבלת האיירדרופ של מטבעות הקריפטו היא פעולה שיווקית דוגמת שיתוף פוסט ברשתות החברתיות של החברה שהנפיקה את המטבע החדש ודיווח על כך שאותו משתמש ששיתף את הפוסט קיבל באיירדרופ כמות מסוימת מאותו מטבע.
הפיתוי עבור המשתמשים הוא כמובן קבלת כסף בחינם. באמצעות האיירדרופ הם מקבלים לידיהם כמות מסוימת של מטבע קריפטוגרפי ומרגע שהם קיבלו אותו הם יכולים להתחיל להשתמש בו. למשל, ברגע שהמטבע החדש יירשם בזירות מסחר ניתן יהיה לסחור בו, כלומר למכור אותו או להמיר אותו למטבעות אחרים.
חשוב לציין כי יש הבדל בין איירדרופ לבין ICO (ראשי תיבות של Initial Coin Offering, כלומר הנפקה ראשונית של מטבע חדש). שני המהלכים מגיעים בדרך כלל בשלב ההתחלתי של פרויקט קריפטו חדש ושניהם נועדו לגרום לחלוקה של המטבע הדיגיטלי החדש בין משתמשים. ההבדל הוא בכך שאיירדרופ בדרך כלל אינו דורש השקעה של כסף מצד מי שמקבלים אותו ואילו ICO כן דורש זאת. מטרתו של האיירדרופ היא לעודד שימוש ראשוני במטבע בעוד שמטרת ה-ICO היא לגרום למשקיעים להזרים הון לפרויקט החדש באמצעות רכישת המטבע הדיגיטלי החדש בכסף.
איך מתבצע האיירדרופ?
כאשר חברה או פרויקט מקבלים החלטה לבצע איירדרופ, עליהם לקבוע בין השאר מי יהיו זכאים לקבל אותו. לדוגמה, ניתן להחליט שהאיירדרופ יהיה זמין רק למי שכבר יש להם בארנק כמות מסוימת של המטבע שאותו עומדים לחלק.
האיירדרופ מקודם באמצעות קמפיינים שבדרך כלל מפורסמים בערוצי שיווק דוגמת אתר האינטרנט של החברה / פרויקט, רשתות חברתיות ופורומים שעוסקים בקריפטו. משתמשים שמעוניינים להשתתף באיירדרופ מוסרים לפרויקט כתובת ארנק ובדרך כלל אינם נדרשים לספק פרטים נוספים. יש איירדרופס שמבקשים ממשתמשים גם כתובת מייל בנוסף לכתובת הארנק.
ביצוע האיירדרופ בפועל נעשה באמצעות חוזים חכמים אשר פועלים בהתאם לנתונים שהוגדרו מראש כמו סך כל המטבעות שיחולקו וכמות המטבעות שתחולק לכל משתמש (כלומר לכל כתובת ארנק). במקרים רבים הפרויקט מפרסם את הבלוק ברשת הבלוקצ'יין שבו מתועדות הטרנזקציות של האיירדרופ. טרנזקציות אלו מראות את יציאת המטבעות מהארנק של הפרויקט ואת חלוקתם לכתובות הארנקים של מקבלי המטבעות.
נציין, כי מאחר וכמות המטבעות המחולקים באמצעות האיירדרופ היא סופית, הרי שהמהלך הוא תלוי זמן. במילים אחרות, ברגע שכל המטבעות חולקו לכתובות השונות, המהלך הסתיים. פרט נוסף שחשוב לזכור הוא שהאיירדרופ אינו כולל מנגנון שיכול למנוע ממשתמש כלשהו לספק יותר מכתובת ארנק אחת ולכן משתמש שמספק כמה כתובות שונות יכול לאסוף יותר מטבעות.
יתרונות וחסרונות של איירדרופ
כמו כל מהלך שיווקי אחר, גם האיירדרופ מתאפיין במספר יתרונות וחסרונות. יתרונותיו המרכזיים של המהלך הם:
1. תיגמול משתמשים – משתמשים אשר תומכים בפרויקט קריפטו חדש (לומדים אותו, מדברים עליו, עושים לו נפשות) מתוגמלים באמצעות האיירדרופ ויכולים להנות מפיסה מהעוגה.
2. יצירת ערך – על רקע התחרותיות הרבה בשוק הקריפטו, האיירדרופ מאפשר לפרויקט להתבלט, לקבל מודעות ולעודד שימוש במטבע חדש. מובן שמטבע קריפטו חדש יישאר חסר ערך אם לא יהפוך לאמצעי שרבים משתמשים בו. עידוד השימוש במטבע באמצעות האיירדרופ מעלה בדרך כלל את ערכו.
3. חלוקה הוגנת – האיירדרופ מאפשר חלוקת מטבעות בין משתמשים באופן אורגני ושוויוני, שלרוב אינו מתאפשר בשוק הפתוח.
אלו הם חסרונותיו המרכזיים של האיירדרופ:
1. סיכון לגניבות – שחקנים זדוניים מודעים היטב למשיכה של משתמשים רבים לאיירדרופס. הונאות נפוצות בתחום הן הונאות שבהן מפתים משתמשים לקבל איירדרופ ודורשים להם לחבר את הארנק הדיגיטלי החם שלהם לאתר מסוים כדי לזכות במטבעות. החיבור לאתר הזדוני יכול להעניק להאקרים גישה ישירה לארנק וברגע שגישה זו מתאפשרת הם מרוקנים את הארנק מתכולתו.
2. הונאות Pump & Dump – איירדרופ עלול להיות מסווה להונאות של ניפוח מלאכותי של ערך המטבע ואז הנחתה של כמות נכבדה ממנו על השוק. האיירדרופ מעורר עניין במטבע ויוצר סביבו "באז". מתחיל מסחר במטבע החדש והערך שלו עולה. בשלב זה מבצעי האיירדרופ מציפים את השוק בכמויות גדולות של המטבע כדי לממש אותו כשהערך שלו גבוה, וכתוצאה מכך גורמים להתרסקות המחיר שלו. נציין כי מצב זה אפשרי גם כאשר הוא לא מתרחש במסגרת הונאה. משתמשים שמקבלים מטבעות באיירדרופ מנסים להנזיל את ההחזקה שלהם (כלומר את המטבעות שקיבלו באיירדרופ) ברגע שהערך שלה עולה וכתוצאה מכך עלולים לגרום לירידה מהירה בערך המטבע החדש.
3. היעדר ערך – העובדה שמתבצע איירדרופ אינה גורמת בהכרח לכך שהמטבע שחולק יצבור פופולריות ויהפוך לנכס מבוקש. במידה שלמטבע שחולק אין נזילות בזירות המסחר הרלוונטיות, הרי שהאיירדרופ עלול להישאר חסר ערך. במילים אחרות, המשתמשים קיבלו מתנה אבל אין להם באמת מה לעשות איתה.
הונאות איירדרופ ואיך להימנע מהן
בנוסף להונאות שבהן משתמשים משתכנעים לחבר את הארנק החם שלהם לאתר זדוני לצורך קבלת איירדרופ ובנוסף להונאות Pump & Dump, יש שני סוגים נוספים של הונאות הקשורים לאיירדרופ.
1. הונאות אבק – בשפת הקריפטו המושג "אבק" (Dust) מתייחס לכמות מזערית של מטבעות וירטואליים. כמות כה מזערית וקטנה (כמו גרגר אבק), שרוב המשתמשים לא מבחינים בה. במקרים מסוימים האקרים משתמשים במהלך האיירדרופ כדי לבצע הונאות אבק (Dusting Scams). אלו הן הונאות שבהן שחקנם זדוניים "מאבקים" כמות גדולה של כתובות ארנקים בכך שהם שולחים לאותן כתובות סכומים מזעריים של מטבעות דיגיטליים. כאמור, משתמשים רבים אינם מבחינים בסכומים המזעריים הללו, אבל כמובן שגם סכום מזערי ובלתי מורגש עדיין מתועד בבלוקצ'יין כשהוא עובר מכתובת לכתובת. כלומר הוא משאיר בבלוקצ'יין את חותמו. אחרי איבוק הכתובות, ההאקרים מבצעים ניתוח משולב שלהן במטרה לזהות אילו כתובות שייכות לאותו ארנק. מטרתם הסופית היא לקשר בין כתובות ארנקים לבין חברות ספציפיות ו/או אנשים ספציפיים. ידע זה מאפשר להם לפעול נגד ארגונים או אנשים שהוגדרו כמטרות, למשל באמצעות מתקפות פישינג.
2. העלאת ערך של נכס עקיף – קיימות הונאות שבהן משכנעים משתמשים להשקיע בנכס דיגיטלי מסוים כדי שיהיו זכאים לאיירדרופ של מטבע קריפטו חדש. במילים אחרות, מייצרים תנאי לקבלת האיירדרופ. לדוגמה, מתנים את קבלת האיירדרופ בכך שהמשתמש יחזיק בארנק שלו NFT מאוסף מסוים. האיירדרופ שמתבצע הוא אכן איירדרופ אמיתי, אבל הרצון לקבל אותו גרם למשתמשים לרכוש פריטים מאוסף ה-NFT ובכך להעלות את ערך האוסף ולאפשר למבצעי האיירדרופ למכור ברווח פריטים שלהם מאותו אוסף.
על מנת להימנע ככל האפשר מהונאות הקשורות לפעילות של איירדרופ, יש להקפיד על הכללים הבאים:
1. לבצע מחקר עצמאי – קל מאד להיסחף בהייפ שנוצר סביב טרנד חם כמו האיירדרופ, ולכן חשוב לבצע מחקר עצמאי ולא להסתמך רק על דבריהם של מובילי דעה ומפורסמים למיניהם. חובה לקרוא על הפרויקט, ללמוד עליו וכמובן לבדוק אותו ברשתות החברתיות ובפורומים הרלוונטיים. עם זאת יש לזכור כי הונאות מתוחכמות יכולות ליצור ברשתות החברתיות נוכחות מזויפת שתיראה אמינה לחלוטין.
2. לבדוק לינקים – עדכון על איירדרופ יכול להתקבל, בין השאר, באמצעות אפליקציות המסרים השונות (וואטסאפ, מסנג'ר, טלגרם, סמס) ולהכיל לינק שמפנה להרשמה באתר. יש לבדוק היטב את הלינקים ולוודא שהם אכן מגיעים מפרויקט לגיטימי.
3. להיזהר עם ארנקים חמים – פעם אחר פעם משתמשי קריפטו נפלו, נופלים וככל הנראה גם ימשיכו ליפול קורבן להונאות שבהן הם מתבקשים לחבר את הארנק החם שלהם לאתר שמתברר בהמשך כאתר זדוני. אי אפשר להדגיש זאת מספיק – אל תחברו את הארנקים החמים שלהם לאתרים שאינם אמינים ומהימנים לחלוטין. ניתן לקרוא על כך עוד במאמר שלנו: מטא מאסק והקלות הבלתי נסבלת של גניבה מארנקים חמים.
4. להיות ערים לכל הפקדה – משתמשים צריכים תמיד להיות ערים לכל הפקדה שבוצעה לארנק שלהם ולהבחין בהפקדות שבוצעו שלא ביוזמת בעל הארנק. חשוב להקפיד על כך גם כאשר מדובר בהפקדות זניחות בגודלן.
5. להשתמש בארנק ייעודי – כדאי ומומלץ ליצור ארנק שמוקדש אך ורק לפעילות של איירדרופס ולא להשתמש בארנק שמוחזקים בו מטבעות אחרים. לאחר קבלת מטבעות באיירדרופ מומלץ להעביר אותם מהארנק הייעודי לארנק אחר.
6. לא לחשוף סיסמאות ומפתחות – בשום אופן אין למסור לגורם אחר (במקרה הנוכחי לגורם המבצע את האיירדרופ) את המפתחות הפרטיים לארנק (וכמובן לא את הסיד, הלוא הוא מפתח המאסטר של הארנק). איירדרופ אמין ולגיטימי לעולם לא יבקש ממשתמשים את מפתחות הארנק שלהם!
מיסוי איירדרופ
בכל הנוגע למיסוי, קבלת מטבעות דיגיטליים באמצעות איירדרופ אינה נחשבת לאירוע מס. יחד עם זאת, כאשר אדם מוכר או ממיר מטבעות קריפטו שקיבל באיירדרופ, פעולה זו בהחלט נחשבת לאירוע מס.
כאשר מתבצעת מכירה או המרה של מטבעות קריפטוגרפים שהתקבלו באיירדרופ, הרווח מפעולת המכירה או ההמרה יחושב לפי שווי המטבע שנמכר או הומר (כלומר כמה כסף התקבל בתמורה למכירתו / המרתו), פחות העלות של המטבע. מאחר ומדובר באיירדרופ והמטבע התקבל בחינם, עלותו היא אפס. במילים אחרות, כל הכסף שיתקבל ממכירת / המרת המטבע יחשב לרווח ויהיה חייב במס (משום שעלות המטבע היתה אפסית). רווח זה ימוסה במס רווחי הון בגובה 25%. ניתן לקרוא על כך עוד במאמר שלנו: חישוב רווחי הון ממסחר בקריפטו.
נזכיר כי לצורך חישוב המס העתידי יש לתעד את טרנזקציית האיירדרופ (איזה מטבע התקבל ומתי ואיזו כמות התקבלה ממנו) ולשמור את הזיהוי הייחודי של הטרנזקציה (ה-tx hash, קיצור של Transaction Hash). זיהוי זה משמש כהוכחה לכך שהטרנזקציה אומתה ונוספה לבלוקצ'יין. במקרה של לקוחות אשר משתמשים במערכת הייעודית של בלוקסטקס, הטרנזקציה תתועד במערכת זו. בנוסף, חשוב לתעד ולשמור התכתבויות במיילים ובהודעות, כמו גם כל מסמך אחר, אשר מכילים מידע לגבי האיירדרופ שבוצע.
שנחזור אליכם עם מידע נוסף?
בשיחה קצרה, נוכל להבין מה מטריד אתכם, אם ואיך נוכל לעזור. מבטיחים להיות ממוקדים.
איירדרופ ומבחני קיום עסק
רשות המיסים יכולה לבחון את פעילות הקריפטו של אדם כלשהו כדי לבדוק האם פעילות זו עונה להגדרה של קיום עסק. במילים אחרות, אדם יכול להירשם מפעם לפעם לקבלת איירדרופ מבלי שהדבר יחשב לו כפעילות בעלת אופי עסקי, אך במידה והרשות תבחין אצלו בריבוי מקרים של קבלת מטבעות קריפטוגרפיים באמצעות איירדרופ, היא תוכל לטעון כי מדובר בעסק, וזאת בהסתמך על שלושת מבחני קיום העסק הבאים:
1. מבחן תדירות העסקאות – ככל שמספר הפעמים בהן אדם קיבל מטבעות קריפטו באמצעות איירדרופ יהיה גבוה יותר, כך יגדל הסיכוי להגדרתו כבעל עסק בתחום.
2. מבחן משך ההחזקה במטבע – ככל שמשך ההחזקה במטבעות שהתקבלו באיירדרופ יהיה קצר יותר, כך יגדל הסיכוי שהפעילות תוגדר כפעילות עסקית. במקרה זה משך ההחזקה במטבע הוא הפרש הזמן בין קבלתו באיירדרופ לבין מכירתו או המרתו במטבע אחר. חשוב להבין כי היסטורית המחירים של מטבעות שהתקבלו באיירדרופ עולים מהר ויורדים מהר, כך שניתן להפיק מהם רווחים ניכרים בטווחי זמן קצרים. לכן משך החזקת מטבעות קצר יכול להשפיע על סיווג הפעילות כעסקית.
3. מבחן הבקיאות והמומחיות – ככל שאדם אשר מחזיק במטבעות שקיבל באמצעות איירדרופ ייתפס כאדם בעל יכולת התמצאות בתחום (תחום הקריפטו בכלל ותחום האיירדרופס בפרט) וככל שהוא יוכיח בקיאות ומומחיות בנושא, כך יגדל הסיכוי לסיווג הפעילות שלו כעסקית.
ניתן לקרוא בהרחבה על מבחני קיום עסק במאמר שלנו: מבחני קיום עסק – משקיע קריפטו או סוחר קריפטו.
בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם המומחים של BLOXTAX בנוגע לשאלות הקשורות למיסוי איירדרופ ולהגדרת העיסוק באיירדרופ כעסק.
סיכום
איירדרופ הוא מהלך שיווקי אשר נועד להעלות מודעות להנפקתו של מטבע וירטואלי חדש ולגרום לכך שהמטבע החדש יהפוך לנכס שסוחרים בו. למהלך זה יש ערך והוא בהחלט יכול להיחשב למצב של חלוקת כסף בחינם ולהזדמנות להרוויח מכך. יחד עם זאת, כמו פעילויות אחרות באקוסיסטם הקריפטו, גם איירדרופס מביאים עמם פוטנציאל לסיכונים שונים, כגון גניבות והונאות. חשוב להבין וללמוד את ההתנהלות הנכונה בנושא כדי לצמצם את הסיכונים הכרוכים בו.
בנוסף, כמו פעילויות קריפטו אחרות גם לאיירדרופ ישנן משמעויות של מיסוי שחשוב לקחת בחשבון לפני שמחליטים להתנסות בו. בהקשר זה חשוב לזכור כי החל מהיקף מסוים, פעילות מוגברת בתחום האיירדרופס עלולה להיחשב כפעילות עסקית, על כל ההשלכות החוקיות הנובעות מכך.
שנחזור אליכם עם מידע נוסף?
בשיחה קצרה, נוכל להבין מה מטריד אתכם, אם ואיך נוכל לעזור. מבטיחים להיות ממוקדים.
רוצים לדעת עוד על מיסוי קריפטו? המומחים של בלוקסטקס כתבו עבורכם את המדריך המלא של כל מה שאתם צריכים וחייבים לדעת על מיסוי ביטקוין, קריפטו ומטבעות דיגיטליים בישראל.
תומר רביד
תומר רביד, מייסד ומנכ"ל בלוקסטקס, מומחה לקריפטו ורגולציה בישראל. בעל ניסיון עשיר בניהול סיכונים והשקעות, עם תארים בהנדסת מחשבים ומנהל עסקים ומימון. מתמקד בפתרון אתגרים בתחום מיסוי הקריפטו ובפעילות מול בנקים, תוך קידום אחריות חברתית והנגשת תחום הקריפטו לכלל המשקיעים בישראל.