מדוע כתובת ארנק הביטקוין שלכם משתנה כל הזמן?

שתף

why-bitcoin-wallet-addresses-change.webp

תוכן עניינים

ארנק הביטקוין שלכם מייצר כתובת חדשה עבור כל טרנזקציה של קבלת או שליחת מטבעות. עובדה זו תורמת לאבטחת הכסף, לפיזור הסיכונים הכרוכים באחזקתו, להגברת הפרטיות ולניהול יעיל של מטבעות הביטקוין שלכם. במאמר זה נתאר בהרחבה את הסיבות ליצירת כתובות ארנק חדשות ונסביר מה עליכם לדעת ולזכור כדי לשמור על הנכס שלכם.

אם אתם משתמשים בארנק דיגיטלי לצורך קבלה או העברה של מטבעות ביטקוין (BTC), ודאי שמתם לב לעובדה שעבור כל טרנזקציה (קבלת מטבעות מגורם כלשהו או העברת מטבעות לגורם כלשהו) הארנק שלכם מייצר כתובת חדשה, וזאת בשונה מארנקי אית'ריום. כל כתובת כזו היא כתובת ציבורית, כלומר ניתן לחלוק אותה עם אדם אחר לצורך קבלה של מטבעות (וכך גם כל אחד יכול לחלוק עמכם את הכתובת שלו כדי לקבל מכם מטבעות).

כל כתובת ארנק היא אחת ויחידה, כלומר לא קיימות שתי כתובות ארנק זהות. ברגע שהארנק יצר כתובת חדשה, היא נותרת קבועה ולא ניתן לשנות אותה. ניתן להשתמש בה בכל עת, ללא הגבלת זמן וניתן גם לא להשתמש בה כלל.

כל הכתובות החדשות שהארנק שלכם מייצר משויכות לאותו ארנק ונשארות לעד באותו ארנק, בין אם אתם משתמשים בהן ובין אם לאו. במילים אחרות, כל ביטקוין שנשלח לאחת מכתובות הארנק שלכם יגיע אל הארנק שלכם, בין אם המטבעות נשלחו לכתובת שהארנק יצר לפני שנים ובין אם הם נשלחו לכתובת שהארנק יצר ברגע זה (ברוב הארנקים ניתן למצוא בהיסטוריית העסקאות את כל הכתובות שהארנק יצר מרגע שפתחתם אותו).

כדי לגשת אל כתובת ארנק חדשה יש לבחור בארנק באפשרות של Request (בקשה לקבלת מטבעות) או באפשרות Receive (קבלת מטבעות), וזאת בהתאם לסוג הארנק. בחירה זו תציג בפניכם את הכתובת, שאותה תוכלו לסרוק, להעתיק ולשתף בהתאם לצורך.

כפי שנסביר בהמשך, הגישה אל כל כתובות הארנק מתאפשרת רק לכם, כבעלי הארנק. כל גורם אחר, שאליו אתם מעבירים כסף או שממנו אתם מקבלים כסף, מקבל גישה אך ורק לכתובת ספציפית ואין לו כל אפשרות להגיע דרכה לכתובות הארנק האחרות.

הסיבות ליצירת כתובת ארנק חדשה

לעובדה שארנק הביטקוין שלכם מייצר כתובת חדשה לכל טרנזקציה חדשה יש מספר סיבות:

  1. אבטחה – כאשר מתבצעת טרנזקציה כלשהי בביטקוין, הכתובות שמהן נשלחים ומתקבלים המטבעות מתועדות על גבי רשת הבלוקצ'יין. מאחר ורשת הבלוקצ'יין היא ציבורית, כל אדם יכול לבדוק את כל כתובות הארנקים המופיעות בה ואת היתרות שלהם, כלומר כמה ביטקוין נמצא בכל כתובת. במידה ובכתובת מסוימת קיימת יתרה גבוהה, האקרים יכולים לסמן אותה כמטרה לפריצה. כאשר מטבעות הביטקוין שלכם מחולקים על פני מספר כתובות שונות, האפשרות שפעולה זדונית כגון פריצה תסכן את כל המטבעות הולכת ומצטמצמת, משום שגם אם כתובת אחת אכן נפרצה הרי שרק חלק מהכסף שלכם נמצא בה.
  2. פיזור סיכונים – לעתים קורות טעויות בתום לב, כמו למשל במקרה של העברת כסף לכתובת שגויה, כלומר לכתובת שאינה הכתובת הנכונה של הגורם אליו רצים להעביר את המטבעות שלכם. חשוב לזכור כי כאשר אתם מעבירים ביטקוין לכתובת ארנק כלשהי, הטרנזקציה הזו אינה הפיכה, כך שאם העברתם בטעות כסף לכתובת לא נכונה, הכסף עבר ולא ניתן לבטל את הפעולה. לכן, כאשר מטבעות הביטקוין שלכם נמצאים במספר כתובות שונות, אתם מצמצמים את האפשרות להיפגע כתוצאה מטעויות מסוג זה.
  3. פרטיות – נושא זה הולך יד ביד עם נושא האבטחה. כיום גורמים שונים משתמשים במגוון דרכים כדי לקשר בין כתובות ארנקים לבין זהותו הספציפית של אדם כלשהו. במידה וכל מטבעות הביטקוין שלכם נמצאים בכתובת אחת וגורם כזה או אחר הצליח לקשר בין הכתובת הזו לבין הזהות שלכם, הרי שבכך נחשפה כמות הביטקוין שאתם מחזיקים בה. לעומת זאת, כאשר המטבעות שלהם נמצאים במספר כתובות שונות (כלומר בכל כתובת נמצא רק חלק מסך המטבעות שברשותכם), הרי שגם אם גורם כלשהו הצליח לקשר בין כתובת מסוימת לבין הזהות שלכם, הוא חשף רק חלק קטן מהמידע הנוגע לכסף שברשותכם. הסבירות לכך שמישהו יצליח לגלות את הקשר בין הזהות שלכם לבין כל הכתובות השונות שלהם היא מזערית.
  4. ניהול הכסף – יצירת כתובות שונות עבור טרנזקציות שונות מאפשרת לבעל הארנק להקצות כתובת ספציפית לצורך ספציפי. למשל, אם בעל הארנק משלם לספקים שונים עבור שירותים שונים, הוא יכול להקצות כתובת ייחודית לכל ספק וכך לעקוב בקלות אחר התשלומים לאותו ספק. באותו אופן, אם בעל הארנק מקבל תשלומים בביטקוין מלקוחות שונים עבור שירות שהוא נותן, הוא יכול להקצות כתובת ספציפית לכל לקוח וכך לעקוב בקלות אחר התשלומים שקיבל מאותו לקוח, כמו גם לא לחשוף את אותו לקוח לתקבולים שהוא מקבל מלקוחות אחרים.

מהו סיד (Seed)?

כל כתובת שהארנק שלכם יוצר מייצגת מפתח פרטי (Private key) והארנק מכיל את כל המפתחות הפרטיים שנוצרו בו. סיד (Seed או Seed phrase) הוא רצף של בין 12 ל-24 מילים אשר מהווה גישה לארנק הדיגיטלי, כלומר לכל המפתחות הפרטיים של אותו ארנק. גם הסיד מייצג מפתח פרטי, אלא שבמקרה של הסיד מדובר במפתח מאסטר (Master private key), כלומר מפתח ראשי אחד שמאפשר גישה לכל שאר המפתחות. הרעיון הוא שבעל הארנק אינו צריך לזכור את כל המפתחות הפרטיים, כלומר את כל הכתובות השונות שהארנק יצר, אלא רק את הסיד, כלומר את מפתח המאסטר.

כל עוד הסיד ברשותכם, יש לכם גישה לכל המפתחות הפרטיים, כלומר לכל כתובות הארנק ולכל מטבעות הביטקוין שלכם המאוחסנים באותן כתובות. חשוב להדגיש ולזכור כי אובדן של הסיד משמעותו אובדן הגישה לארנק ולכל הכסף שמאוחסן בו. באותו אופן, אם אדם אחר השיג גישה לסיד שלכם, הרי שיש לו גישה לכל תכולת הארנק שלכם.

לסיכום

בניגוד לשימוש בכסף פיאט (כסף רגיל) במגוון הדרכים הזמינות לנו לשם כך, כגון מזומן, אשראי, צ'קים והעברות בנקאיות, השימוש במטבעות קריפטוגרפים נעשה בעזרת ארנקים דיגיטליים, אשר דורשים היכרות והבנה של המושגים הרלוונטיים ושל אופן השימוש הנכון באמצעי התשלום הייחודי הזה. חשוב להבין ולדעת היטב כיצד להשתמש בארנק ובכתובות שהוא מייצר וזאת כדי להימנע מפריצות, טעויות בלתי הפיכות, חשיפת הפרטיות וניהול לא יעיל של הכסף שלכם. מעל הכל, חשוב לפעול באופן שיימנע מכם לאבד את הגישה שלכם לארנק ויימנע מאחרים להשיג גישה כזו.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...