השקעה או מקצוע: איך מתייחסת רשות המסים לפועלים בקריפטו

שתף

השקעה או מקצוע: איך מתייחסת רשות המסים לפועלים בקריפטו

תוכן עניינים

רשות המסים בוחנת, לפי מספר קריטריונים, האם ההשקעה שלכם בביטקוין היא חלק מתיק ההשקעות או עיסוק. לפי זה היא קובעת את גובה המס שחל עליכם. עם זאת, גם אם הסיווג שלכם לא נכון, אין לכם ממה לחשוש ולכל היותר תתדיינו מול הרשות על תוספת המס הנדרשת.

רשות המסים בוחנת, לפי מספר קריטריונים, האם ההשקעה שלכם בביטקוין היא חלק מתיק ההשקעות או עיסוק. לפי זה היא קובעת את גובה המס שחל עליכם. עם זאת, גם אם הסיווג שלכם לא נכון, אין לכם ממה לחשוש ולכל היותר תתדיינו מול הרשות על תוספת המס הנדרשת

יש לכם ביטקוין? נסחפתם אחרי האית'ריום? השקעתם אפילו בדוג'קוין? ייתכן והקריפטו הוא חלק מתיק ההשקעות שלכם, אבל אם אתם משקיעים נמרצים, רשות המסים אף יכולה לסווג את הפעילות שלכם כעסק. מה המשמעות לסיווג כזה, מהם הקריטריונים לקביעה כי הפעילות היא עסק, ואיך כדאי להתנהל נכון?

נתחיל דווקא בשורה התחתונה: אם אתם סוחרים להנאתכם ומבצעים כמה מאות או אפילו אלפי פעולות מסחר בשנה אתם לא עסק. מרבית הפועלים בתחום באופן עצמאי, ללא תשתית מאוגדת של חברה, עושים זאת על מנת להרוויח מהקריפטו כהשקעה. לכן, אין צורך לחשוש או לשלם סכומי עתק לייעוץ משפטי בנושא זה. ישנם מעט מקרים בתחום האפור וכדאי להבין לעומק את המשמעויות של סיווג כעסק, כדי לדעת להישאר בתחום הברור. המומחים של BloxTax  עונים על שאלות נפוצות בתחום:

א) מה בעצם ההבדל בין פעילות השקעה בקריפטו לבין עיסוק בקריפטו?

כאשר מדובר בפעילות השקעה במטבעות דיגיטליים, היא ממוסה, כמו כל השקעת הון אחרת, במס רווחי הון בגובה 25% מהרווח. כאשר ההשקעה בקריפטו היא העסק של המשקיע, הרווח נחשב כהכנסה מעבודה, וחל עליו מס הכנסה על פי שיעור המס השולי של המשקיע, שיכול להגיע גם למדרגת מס בשיעור עד 45% (כולל מס יסף שמוכר בשמו "מס עשירים"), ככלל, המס שיחול על פעילות בקריפטו שמוגדרת כעסק, יהיה גבוה יותר מהמס שיגבה אם הפעילות תהיה השקעה.

ב) אילו פעולות שאני עושה כמשקיע מעלים את ההסתברות שרשות המסים תראה בזה עסק?

ישנן פעולות שהן "עסקיות" במהותן, אם שכרתם משרדים או אם אתם מעסיקים עובדים. אם אתם מנכים הוצאות מרווחי הפעילות שמהם נגבה המס, גם זו אינדיקציה לכך שהפעילות היא עסק, כיוון שניכוי הוצאות נעשה במהותו מבסיס הכנסות המוגשות ליצירת הכנסה עסקית לפני חישוב מס ההכנסה, ולא בפעילות השקעה. אם אתם מנהלים ומשקיעים בקריפטו עבור אנשים אחרים, עבור דמי ניהול או לא, זוהי אינדיקציה לעסק. בנוסף, גם פעילות בזירה הטכנולוגית יכולה להעיד שמדובר בעסק: אם אתם מפתחים טכנולוגיה ומשלמים שכר למתכנתים עבור זה, וכו'. לבסוף, האינדיקציה השלישית היא מספר הפעולות שביצעתם, פעילות רבה מביאה את רשות המסים להכיר במשקיע כעוסק בתחום.

ג) כמה פעולות צריך לבצע על מנת שרשות המסים תראה בהשקעה עסק?

אין מספר מוחלט וכל מקרה נבחן לגופו, אולם מנסיונינו, כאשר מגיעים ל-8,000-9,000 פעולות מסחר בשנה, רשות המסים מתחילה לבדוק את הסיווג של הפעילות כהשקעה או כעסק, ומעל ל-10,000 פעולות מסחר בשנה, הסבירות גבוהה ביותר שרשות המסים תשקול  לקבוע כי מדובר בעסק. אגב, חשוב לציין שריבוי פעולות כמשקיע היא אסטרטגיה בעייתית, שלרוב מובילה לשחיקת הרווחיות מהפעילות בקריפטו בשל עמלות גבוהות וקושי בתזמון השווקים, והיא לא מומלצת למשקיעים, ללא קשר לשאלת הסיווג כעסק או השקעה.

ד) אם אני משתמש בבוטים למסחר, האם אני עסק?

אם הורדת בוט של טלגרם ואתם מריצים חשבון של כמה עשרות אלפי דולרים, קשה לטעון שמדובר בעסק. אבל אם כתבתם מאפס בוט בעזרת אנשי מקצוע, אתם עובדים בזה בלילות בהיקפים גבוהים או בכספים של אחרים – זה כבר נראה כמו עסק. אגב, בדרך כלל גם ככה בוטים שתורידו מהטלגרם, או מכל מקום אחר, לא יהיו רווחים, אחרת הם לא היו ניתנים בחינם. או כמעט בחינם.

בואו אף אחד לא מוכר תרנגולת שמטילה ביצי זהב בטלגרם תמורת כמה מאות דולרים בחודש. למי שיש אלגוריתם מוצלח לא בדיוק מחכה לרבע ביטקוין שלכם כדי להתעשר. תזכרו תמיד להפעיל שיקול דעת.

ה) אם אני עוסק בכרייה של מטבעות – האם אני עסק?

כן. כרייה זה עסק בהרבה מקרים יש חשיפה למע"מ.

ו) אם הצהרתי בפני רשות המסים שהפעילות היא השקעה, והיא החליטה שמדובר בעסק, מה המשמעות?

המשמעות היא כספית, הרשות תגבה ממך את שיעור המס המתאים לפי מדרגות מס הכנסה, ולא לפי מס רווחי הון.

ז) האם היא יכולה לשנות את הסיווג גם לגבי שנים קודמות?

כן רשות המסים יכולה לשנות סיווג רטרואקטיבית, בדרך כלל זה מתרחש כאשר ברור שמדובר בעסק, אך הפעילות לא מאוגדת.

ח) אם הצהרתי שמדובר בהשקעה ורשות המסים קבעה שמדובר בעסק, האם יש לי חשיפה פלילית?

כל עוד הדבר נעשה בתום לב (כלומר לא ביצעתם 100 אלף פעולות מסחר באמצעות בוטים בשנה ושכרתם 3 עובדים לשם הפעילות, ואז הצהרתם עליה כהשקעה), אין חשיפה פלילית. כלומר, אין צורך להצטייד בחוות דעת משפטיות יקרות שיגנו עליכם מפני אחריות פלילית. אתם תצטרכו לעמוד מול רשות המסים ולטעון מדוע מדובר בהשקעה ולא בעסק, אך אם עמדתכם לא תתקבל, המשמעויות הן כספיות בלבד ולא פליליות.

לסיכום:

נקודת המוצא שהפעילות בקריפטו היא השקעה. כך, אם סיווגתם את הפעילות כהשקעה ורשות המסים חולקת עליכם, אתם תבואו איתה בדין ודברים, וייתכן שתאלצו לשלם את הפרשי המיסוי, אך לא מדובר בעבירה פלילית. עדיף לא להגיע למצב שבו יש דיון אם אתם עסק או לא, אבל גם אם הגעתם לדיון שכזה, זה לא דבר חמור או בעייתי, וההשלכות הן כספיות.

עם זאת, בגלל הפרשי המס הגבוהים בין סיווג המסחר בקריפטו כהשקעה לבין סיווגו כעסק, כדאי להיות ערים לכך בעת ביצוע פעולות שונות שיכולת להתפרש על ידי רשות המסים כפעולות שמעידות שמדובר בעסק. לכן, חישבו פעמיים לפני שאתם משתמשים בבוטים או מבצעים אלפי פעולות מסחר, ועשו זאת רק אם אתם אכן מעוניינים שהפעילות בקריפטו תהיה העסק שממנו עיקר פרנסתכם.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...