ארנקי קריפטו – מאפיינים, הבדלים ושימוש נכון

שתף

ארנקי קריפטו – מאפיינים, הבדלים ושימוש נכון

תוכן עניינים

בין אם אתם עוסקים במסחר בשוק הקריפטו, משתמשים במטבעות דיגיטליים לביצוע טרנזקציות פשוטות או צוברים מטבעות קריפטוגרפים כדי להחזיק בהם לאורך זמן - כל שימוש בקריפטו שלכם כרוך בשימוש בארנקים דיגיטליים. במאמר זה נסקור את סוגי הארנקים וההבדלים ביניהם ונסביר אלו מאפיינים יש לקחת בחשבון כדי להשתמש בהם נכון.

בשונה מכסף פיאט (כסף רגיל דוגמת שקל, דולר, יורו) שיש לו ייצוג פיזי וייצוג דיגיטלי שניתנים לשימוש פשוט ובדרך כלל אינטואיטיבי, מטבעות קריפטוגרפים מחייבים שימוש בארנקים דיגיטליים אשר מהווים את הממשק בין המשתמש לבין רשתות הבלוקצ'יין שעל גביהן אותם מטבעות מתקיימים.

בהיותם ממשק שבלעדיו לא ניתן להחזיק במטבעות וירטואליים ולהשתמש בהם, ארנקים דיגיטליים הינם נקודת תורפה בכך שהם חשופים לסכנות שונות, לרבות אובדן, גניבה, נזק, הונאות ופריצות. בנוסף, האופי הייחודי של מטבעות קריפטו גורם לכך שבמקרים רבים פגיעה בארנק עלולה להוביל לאובדן המטבעות הדיגיטליים לתמיד.

משום כך ישנה חשיבות רבה להבנת סוגי הארנקים, היתרונות והחסרונות שלהם ואופן השימוש הנכון בהם. במאמר זה נסביר את מושגי היסוד הרלוונטיים לנושא, נתאר את יסודות ההתנהלות הנכונה עם ארנקים דיגיטליים ונבהיר לאילו נקודות יש לשים לב כדי להימנע ככל הניתן מחשיפת מטבעות הקריפטו שלכם לאובדן.

סוגי ארנקים דיגיטליים

כדי לדון בנושא בבהירות כדאי לוודא שהמושגים השונים הקשורים לארנקים דיגיטליים הינם ברורים ומובנים. להלן מושגי היסוד שיש להכיר:

1. ארנק תוכנה – ארנק המבוסס על תוכנה אשר יכולה להיות מותקנת למשל על דפדפן האינטרנט שלכם או כאפליקציה בסמאטרפון.

2. ארנק חומרה – ארנק המבוסס על כונן פלאש (Flash drive), כלומר על יחידה פיזית אשר מהווה את הארנק כולו ואינה משמשת לצרכים נוספים (בניגוד לארנק תוכנה המותקן למשל כאפליקציה בסמארטפון, כאשר הסמארטפון עצמו משמש ליישומים נוספים שאינם קשורים לארנק).

3. ארנק חם – ארנק דיגיטלי המחובר לאינטרנט. כפי שנסביר בהמשך, החיבור לאינטרנט מהווה הן את היתרון והן את החסרון של ארנק זה. החיבור מאפשר לבצע באמצעות הארנק פעולות מסחר במהירות יחסית, אך הוא גם חושף את הארנק לפריצות ולהונאות. ארנקים חמים הם ארנקי תוכנה.

4. ארנק קר – ארנק דיגיטלי שאינו מחובר באופן ישיר לאינטרנט. היעדר החיבור לאינטרנט מהווה הן את היתרון והן את החסרון של ארנק זה. רמת האבטחה שלו גבוהה משום שלא ניתן להגיע אליו דרך האינטרנט, אך לא נוח לבצע בעזרתו פעולות מסחר שוטפות, שכן החיבור שלו לאינטרנט דורש זמן רב ואינו מאפשר ביצוע פעולות במהירות. ארנקים קרים הם ארנקי חומרה.

5. ארנק משמורן – ארנק אשר מנוהל על ידי צד שלישי ונמצא אצלו (לצד השלישי יש משמורת על הארנק). צד זה הוא שמחזיק במפתחות הפרטיים לארנק ובמטבעות הנמצאים בארנק ובאחריותו לאבטח אותם ולשמור עליהם.

6. ארנק שאינו משמורן – ארנק אשר נמצא במשמורת הבלעדית של בעליו ושהשימוש בו אינו דורש התערבות של צד שלישי. רק בעל הארנק מחזיק במפתחות הפרטיים ובמטבעות הדיגיטליים הנמצאים בו.

מפתחות פרטיים וסיד

המפתח הפרטי של ארנק דיגיטלי הוא הקוד שמאפשר גישה לארנק, לתוכן הארנק, ולאפשרות לבצע פעולות בארנק (למשל לשלוח מטבעות דיגיטליים לארנק אחר). ניתן להשוות את המפתח הפרטי לקוד של כרטיס כספומט. ללא הקוד, הכרטיס אינו ניתן לשימוש. לעומת זאת, בהינתן הקוד, הכרטיס יכול לשמש לביצוע שורה של פעולות בחשבון הבנק. במובן זה, לאדם שמחזיק במפתח הפרטי של ארנק דיגיטלי יש בעלות ושליטה על הארנק.

כל כתובת שהארנק שלכם יוצר מייצגת מפתח פרטי (Private key) והארנק מכיל את כל המפתחות הפרטיים שנוצרו בו. סיד (Seed או Seed phrase) הוא רצף של בין 12 ל-24 מילים אשר מהווה גישה לארנק הדיגיטלי, כלומר לכל המפתחות הפרטיים של אותו ארנק. גם הסיד מייצג מפתח פרטי, אלא שבמקרה של הסיד מדובר במפתח מאסטר (Master private key), כלומר מפתח ראשי אחד שמאפשר גישה לכל שאר המפתחות. הרעיון הוא שבעל הארנק אינו צריך לזכור את כל המפתחות הפרטיים, כלומר את כל הכתובות השונות שהארנק יצר, אלא רק את הסיד, כלומר את מפתח המאסטר. כל עוד הסיד ברשותכם, יש לכם גישה לכל המפתחות הפרטיים, כלומר לכל כתובות הארנק ולכל המטבעות שלכם המאוחסנים באותן כתובות. יש לזכור כי אובדן של הסיד משמעותו אובדן הגישה לארנק ולכל הכסף שמאוחסן בו. באותו אופן, אם אדם אחר השיג גישה לסיד שלכם, הרי שיש לו גישה לכל תכולת הארנק שלכם.

יסודות התנהלות עם ארנקים

כדי להבין את הסכנות הכרוכות בשימוש בארנקים דיגיטליים נזכיר כי מטבעות דיגיטליים אינם באמת מאוחסנים בארנק. המטבעות הם אוסף נתונים אשר קיימים על גבי הבלוקצ'יין ולא בארנק. הארנק הוא הממשק שמאפשר את הגישה לבלוקצ'יין, וזאת באמצעות המפתחות הפרטיים, שהם אלו שמאוחסנים בארנק. מפתחות אלו הם שמעניקים למשתמש את הגישה למטבעות שלו ואת הוכחת הבעלות עליהם.

ארנקים חמים מתאפיינים בזמינות הגבוהה שלהם לשימוש. כאמור, הם מחוברים לאינטרנט ולכן מתחברים במהירות אל היעד הרלוונטי (למשל זירת מסחר). אלא שנוחות זו כרוכה בסכנות של פריצות, מתקפות והונאות. נוחות השימוש בארנקים חמים גורמת לכך שתמיד יעשה בהם שימוש, אך מאחר ושימוש זה חשוף לסכנות כדאי להגביל אותו, במידת האפשר, לפעולות בסכומים נמוכים. כאשר מחזיקים במטבעות קריפטוגרפים בסכומים גבוהים חשוב לא לאחסן אותם אך ורק בארנקים חמים, אלא להעביר את חלקם לארנקים קרים. ניתן לקרוא עוד על הדברים שיש לדעת כאשר עובדים עם ארנקים חמים ועל איך להימנע מהונאות בתחום, במאמר שלנו: מטא מאסק והקלות הבלתי נסבלת של גניבה מארנקים חמים.

משתמשי קריפטו יכולים להחזיק את המטבעות הדיגיטליים שלהם אצל משמורן (למשל זירת מסחר), בארנק חם, בארנק קר, בחוזה חכם ובשילוב של הנ"ל. במאמר שלנו: זירה, ארנק או חוזה חכם – איפה לשמור את המטבעות הקריפטוגרפיים? תוכלו לקרוא על האם כדאי להשאיר את מטבעות הקריפטו בזירת המסחר לאחר ביצוע עסקה או להעבירם לארנק, היכן המטבעות יהיו בטוחים יותר ובאיזה ארנק כדאי לבחור.

כאשר עוסקים בארנקים דיגיטליים חשוב מאד להזכיר את הכלל שהוא אולי היסודי ביותר עולם הקריפטו – לא המפתחות שלך, לא הקריפטו שלך. הכוונה היא לכך שהשליטה במטבעות הקריפטוגרפים שלך היא באמת שלך רק במידה ואתה הוא המחזיק הבלעדי במפתחות לארנק שלך ולא אף גורם אחר. ניתן לקרוא על כך עוד במאמר שלנו: לא המפתחות שלך, לא הקריפטו שלך – כלל הברזל של עולם המטבעות הדיגיטליים.

נדגיש כי שליטה מלאה על המטבעות שלך תהיה רק בארנקים שאינם ארנקי משמורן. ארנקי משמורן יכולים להגביל את הגישה שלך לקריפטו ויכולים להיות חשופים לפריצות או להקפאות מסיבות שונות (למשל מצב שבו המשמורן הגיע לחדלות פירעון). יחד עם זאת נזכיר כי להחזקת מטבעות דיגיטליים באמצעות משמורן יש גם יתרונות. למשל מניעת מצב של איבוד המפתחות הפרטיים ואובדן הגישה למטבעות.

לסיום נציין כי לארנקים חמים יש בדרך כלל אורך חיים ממושך יותר לעומת ארנקים קרים. זאת משום שאורך החיים של חומרה הוא סופי (כיום נהוג לדבר על אורך חיים של בין 10 ל-30 שנים לארנקי חומרה), בעוד שתוכנה תמשיך לעבוד כל עוד החברה שיצרה אותה תמשיך להתקיים ולתמוך בה.

חשיפה של ארנקים קרים

מובן שארנקים קרים, על אף שהם הבטוחים ביותר לשימוש, חשופים גם הם לסכנות שונות. אלו הן הסכנות העיקריות לארנקים קרים:

1. פגיעה בשרשרת האספקה – ארנק חומרה יכול להיפרץ עוד לפני שהוא מגיע למשתמש הקצה. האקרים יכולים לפרוץ לארנקי חומרה כאשר הם נמצאים עדיין באחד משלבי ההפצה שלהם ואז להתקין בהם פרצות שניתן יהיה להפעיל ולנצל בהמשך, כלומר לגרום למצב שבו משתמש הקצה יקבל לידיו ארנק חדש ולא ידע שהוא כבר פרוץ. לכן מומלץ תמיד לקנות את הארנק מהיצרן המקורי ולוודא שמדובר ביצרן מוכר ומהימן.

2. פריצה פיזית – כאשר האקר משיג גישה פיזית לארנק חומרה הוא יכול להוציא ממנו מידע רגיש על ידי שימוש בציוד מתאים שמאפשר, למשל, קריאת מידע מהזכרון של הארנק. באותו אופן הוא יכול גם לבצע שינוי בארנק אשר יאפשר בהמשך לפרוץ אליו.

3. עדכוני תוכנה זדוניים – יש ארנקי חומרה שמאפשרים קבלת עדכוני חומרה מהיצרן. האקר יכולים להתערב בתהליך העדכון וכך להתקין על הארנק תוכנה זדונית, אשר תאפשר בהמשך את גניבת תכולת הארנק.

4. הונאות שונות – האקרים משתמשים באתרי אינטרנט מזויפים ובאפליקציות מזויפות כדי לשכנע משתמשים למסור בהם מידע רגיש (למשל לחשוף את הסיד שלהם) אשר בהמשך ישמש לגניבת המטבעות מהארנק.

כדי לצמצם את הסיכון להפסד המטבעות הדיגיטליים שלנו כתוצאה מאובדן או נזק לארנק, גניבה או פריצה שלו, חשוב לנקוט בפיצול האחזקה של המטבעות לארנקים שונים כמתואר להלן:

1. ארנקים שונים מאותו סוג – ניתן כמובן להשתמש ביותר מארנק אחד מאותו סוג. לדוגמה, להשתמש בשניים או שלושה ארנקים קרים נפרדים. בדרך זו, אם משהו קרה לאחד הארנקים (הוא אבד או נגנב או נפרץ), הרי שרק חלק מהמטבעות הדיגיטליים אבדו משום שיתר המטבעות נמצאים בארנקים האחרים של אותו משתמש.

2. פיצול בין ארנק וזירת מסחר – נניח שאדם מחזיק ברשותו 10 מטבעות ביטקוין (BTC), אך הוא מחליט לבצע פעולות מסחר רק עם מטבע אחד מתוכם. במקרה כזה כדאי לו לפצל את המטבעות שלו כך שביטקוין אחד יוחזק בזירת המסחר ויתר 9 המטבעות יוחזקו בארנק קר. הסיבה לכך היא שגם זירות המסחר חשופות לסכנות שונות. זירות מסחר יכולות ליפול קורבן להונאות ולפריצות ובנוסף הן יכולות להיות נתונות למצבים של הקפאת הכספים המוחזקים בהן. לכן עדיף שמטבעות שאינם משמשים למסחר לא יוחזקו בזירה.

הפחתת מס באמצעות פיצול ארנקים

השימוש במטבעות קריפטוגרפים וההתנהלות עם ארנקים דיגיטליים לצורך מסחר במטבעות, מכירתם והמרתם, כרוכה כמובן בסוגיות של מיסוי.

כדי להדגים זאת, נשוב לדוגמה של אדם שיש ברשותו 10 מטבעות ביטקוין והוא סוחר רק באחד מהם. במידה והוא יפקיד את כל עשרת המטבעות שלו בזירת המסחר, מס הכנסה ידרוש שהרווחים של אותו אדם מפעילות הקריפטו שלו (למשל כאשר הוא יחליט למכור ולהמיר את הביטקוין לשקלים) יחושבו בשיטת FIFO (ראשי תיבות של First In First Out), שבה מתייחסים אל המטבע הראשון שנרכש כאל המטבע הראשון שנמכר. על פי שיטה זו, הרווח החשבונאי שיחושב יהיה גבוה משום שהמכירה של כל אחד מעשרת מטבעות הביטקוין תחושב לפי עלות מטבע הביטקוין הראשון שנרכש. אבל אם אותו אדם פיצל את מטבעות הביטקוין שלו בין הארנק לזירה (כלומר החזיק בארנק 9 מטבעות ובזירה מטבע אחד), למס הכנסה יהיה קשה להתנגד לטענה שלפיה 9 המטבעות בארנק הם השקעה לטווח ארוך שאינה כוללת פעולה כלשהי מלבד החזקת המטבעות, וכך חישוב ה-FIFO יתבצע רק על מכירת הביטקוין האחד המוחזק בזירה. מצב זה יוביל לחיסכון משמעותי בחבות מס הקריפטו. ניתן לקרוא על כך עוד במאמר שלנו: חישוב רווחי הון ממסחר בקריפטו.

בעניין זה נבהיר כי משתמשים רבים נמנעים מפיצול המטבעות בין זירת המסחר לארנק וזאת משיקולי נוחות ומתוך רצון לאפשר לעצמם נזילות גבוהה לביצוע עסקאות במידה והם ייתקלו בהזדמנות עסקית טובה. רובם אינם מביאים בחשבון שאלות של מיסוי קריפטו בעת קבלת ההחלטה לאחסן את המטבעות בזירה. מסיבה זו כדאי למשקיעים להחליט מראש איזה חלק מתיק ההשקעות שלהם יהיה זמין להשקעה מיידית (מטבעות מאוחסנים בזירת המסחר) ואיזה חלק יוחזק בארנק הקר כהשקעה לטווח רחוק.

לסיכום

השימוש בארנקים דיגיטליים הוא חלק בלתי נפרד מהעיסוק במטבעות קריפטוגרפים. ארנקים דיגיטליים הם הממשק המרכזי שבלעדיו לא ניתן להחזיק במטבעות, להשתמש בהם ולסחור בהם.

העובדה שישנם סוגים שונים של ארנקים דיגיטליים ושהשימוש בהם אינו בהכרח אינטואיטיבי, דורשת ממשתמשים ללמוד ולדעת כיצד להתנהל איתם, וזאת כדי לצמצם את הסיכון למטבעות הקריפטו שלכם כתוצאה משימוש לא נכון בארנק, אובדן שלו או נזק שייגרם לו, וכמובן סיכון כתוצאה מפריצות, גניבות והונאות. חשוב להכיר את סוגי הארנקים, להבין לאילו שימושים יש לייעד כל סוג, להכיר את היתרונות והחסרונות שלהם וכמובן להכיר את הסיכונים שאליהם אותם ארנקים חשופים ולדעת כיצד לנהל אותם.

וכמו בכל נושא אחר הקשור להתנהלות נכונה בעולם הקריפטו, גם סוגיית השימוש בארנקים דיגיטליים מעלה שאלות הנוגעות במיסוי קריפטו – שאלות שיכולה להיות להן השפעה משמעותית וניכרת על גובה חבות המס של משתמשים ומשקיעים.כדי לצמצם סיכונים, להימנע מטעויות ולפעול בצורה המיטבית, אנו ממליצים לפנות ולהתייעץ עם הגורם הרלוונטי, דוגמת רואה חשבון המתמחה בקריפטו. אנו מזמינים אתכם להיעזר בצוות המומחים של BLOXTAX כדי לקבל את ההכוונה המקצועית הנכונה.

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...