מסחר מקומי – איך לקנות ולמכור קריפטו בחוכמה

שתף

השוואת פרמטרים שונים בין אפשרויות לקניה ומכירה של מטבעות דיגיטליים וקריפטו

תוכן עניינים

ההשקעה והשימוש במטבעות דיגיטליים מחייבים קניה ומכירה שלהם באחת מכמה דרכים אפשריות. התהליך כרוך בעמלות, ידע וציות לרגולציה והוא תלוי בהיקף הפעילות ובנסיון המצטבר שלכם. במאמר זה נסקור את הגורמים המקומיים בתחום – ביטס אוף גולד, ביטקוין צ'יינג' וביטוסי, ונסקור את ההיבטים הרגולטוריים שיש לקחת בחשבון.

בין אם אתם כבר משקיעים במטבעות וירטואלים ומשתמשים בהם ובין אם אתם רק בתחילת המסע שלכם בעולם הקריפטו, במוקדם או במאוחר תגיעו לשלב שבו יהיה עליהם לרכוש ולמכור מטבעות קריפטוגרפים. אלא שההתנהלות עם מטבעות אלו שונה מהותית מההתנהלות שלנו עם כסף פיאט, כלומר כסף רגיל.

קניית ומכירת קריפטו כרוכה בעמלות גבוהות, דורשת ידע ומיומנות וניתנת לביצוע במגוון דרכים שההבדל ביניהן לא תמיד ברור ומובן. הבחירה באפשרות קניה ומכירה מסוימת נגזרת, בין השאר, משאלות כגון: כמה כסף אתם מתכוונים להשקיע בתחום, באילו סוגי מטבעות אתם הולכים להשקיע, כמה אתם מוכנים לשלם עבור נוחות רבה יותר בתהליך הקניה והמכירה, ומהי מידת הניסיון המצטבר שלכם בנושא.

במאמר זה נסקור את ארבע האפשרויות העיקריות לקניה ומכירה של מטבעות דיגיטליים (חלפנים, בורסה מקומית, בורסה בינלאומית ומסחר בין אנשים פרטיים), נציג את החברות המובילות בתחום המסחר בקריפטו בארץ (החלפנים Bits of Gold ו-Bitcoin CHANGE והבורסה המקומית Bit2C) ונתאר את ההיבטים הרגולטוריים שיש לקחת בחשבון כאשר קונים ומוכרים מטבעות קריפטוגרפים.


לחצו כאן לראות את טבלת השוואת העמלות


אפשרויות הקניה והמכירה

1. חלפנים – חלפנות כספים היא הפעולה של מסחר במטבעות שונים. החלפן מחליף סוגים שונים של כסף בינו לבין הלקוח שלו, למשל מאפשר לו לרכוש או למכור מטבע מסוים. החלפן מרוויח מהעמלה שהוא גובה עבור הפעולה של קניית / מכירת / המרת המטבעות. קניית ומכירת מטבעות קריפטו מול חלפן מתבצעת אך ורק מולו, כלומר למשקיע יש כתובת ברורה שאליה הוא מעביר את כספו ושממנה הוא מקבל את המטבעות. התנהלות מול חלפן מקומי, אשר יש לו היתר חוקי מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מגבירה את תחושת האמינות והביטחון של הלקוח.

2. בורסה מקומית – לעומת חלפנים, שאצלם הלקוח מבצע את הקניה והרכישה על פי השער שהחלפן מציג בפניו, רכישת וקניית מטבעות דיגיטליים בבורסה מאפשרת למשקיע לבחור את השער הנכון עבורו. כאשר פקודות הקניה של משקיע (כלומר כמה כסף הוא מוכן לשלם עבור רכישת מטבע מסוים) תואמת את פקודת המכירה של משקיע אחר (כלומר בכמה כסף הוא מכן למכור את אותו מטבע), העסקה מתקיימת והבורסה מבצעת את העברת הכספים והמטבעות הרלוונטיים בין חשבונותיהם של המשקיעים. בורסה מקומית מציעה למשקיע את היתרון של התנהלות מול גורם מקומי מוכר וחוקי, עמלות נמוכות יותר מאלה הנהוגות אצל חלפנים ושליטה רבה יותר על שערי הקניה והמכירה. ניתן לקרוא על כך עוד במאמר איך להמיר מטבעות דיגיטליים ולהרוויח כמה שיותר.

3. בורסה בינלאומית – הדברים האמורים לגבי רכישת ומכירת מטבעות דיגיטליים באמצעות בורסה מקומית נכונים גם לגבי בורסה בינלאומית. היתרון של בורסה בינלאומית יכול להיות בכך שהעמלות הנהוגות בה נמוכות מאלו הנהוגות בבורסה מקומית. יחד עם זאת, תהליך זיהוי הלקוח יהיה מורכב ומחמיר יותר וההעברות הבנקאיות לבורסה בינלאומית יהיו יקרות ומסורבלות יותר, עלולות להימשך זמן רב יותר וכרוכות בתשלום עמלות על המרת מט"ח ועל ביצוע העברות בנקאיות לחו"ל. בבורסות מסוימות ניתן לבצע רכישות של מטבעות וירטואליים, בצורה מהירה ונוחה, באמצעות כרטיסי אשראי.

4. מסחר בין אנשים פרטיים – היתרון במפגש בין אדם המעוניין לרכוש מטבע קריפטו לבין אדם המעוניין למכור את אותו מטבע הוא בכך שהפעולה תתבצע ללא עמלה. במילים אחרות, שני הצדדים יסכימו על השער והעמלה תיחסך משניהם. בנוסף, פעמים רבות עסקאות כאלה מתבצעות במזומן ועובדה זו חוסכת מהצדדים מצבים כגון התנגדות של בנקים להעברת כספים שנועדו לרכישת ומכירת קריפטו. החיסרון הבולט בשיטה זו הוא בכך שהיא מאד חשופה להונאות ולכן מושתתת כל כולה על אמון. אדם שאינו מתמצא בתחום עלול ליפול קורבן להונאות שבסופן יישאר ללא הכסף שהעביר לקניה וללא המטבעות שאמור היה לקבל בתמורה.

חלפנים מקומיים – ביטס אוף גולד

Bits of Gold או BOG היא חברה העוסקת בחלפנות אשר היתה לראשונה בישראל שקיבלה רישיון קבע להענקת שירותים פיננסיים בתחום המטבעות הקריפטוגרפים מרשות שוק ההון, ביטוח וחסכון.

החברה מציעה שירותי רכישה, מכירה והמרה של מטבעות קריפטוגרפים הן באמצעות העברה בנקאית (כלומר העברת כסף מהלקוח ל-BOG), הן באמצעות תשלום בכרטיס אשראי והן באמצעות שימוש בכסף מזומן בכספומט של החברה בתל אביב. שער העסקאות נקבע לאחר שהכסף שהלקוח העביר התקבל בחשבון של Bits of Gold.

לצורך קניית ומכירת מטבעות דיגיטליים לקוחות נדרשים לבצע תהליך זיהוי מול ביטס אוף גולד, הכולל, בין היתר, הצגת תעודה מזהה ואישור על ניהול חשבון בנק בישראל. בעסקאות שבהן סכומי הרכישה או המכירה עולים על 50,000 ₪, הלקוח נדרש לחתום גם על מסמכים מטעם הרשות לאיסור הלבנת הון.

נציין כי החברה מציעה גם שירותי משמורן, כלומר אפשרות שבה הלקוח בוחר לאחסן את המטבעות הדיגיטליים שלו אצלה במקום לאחסן אותם בארנק הדיגיטלי הפרטי שלו.

העמלה של ביטס אוף גולד עבור פעולות רכישה ומכירה של מטבעות קריפטו מגיעה לגובה של כ-6%.

חלפנים מקומיים – ביטקוין צ'יינג'

Bitcoin CHANGE היא רשת הכספומטים הגדולה בישראל לקניה ומכירה של ביטקוין (BTC), אתריום (ETH) ו-USDT במזומן. החברה קיימת משנת 2018 ופועלת מתוקף היתר המשך עיסוק של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

רשת ביטקוין צ'יינג' מפעילה שבעה סניפים ברחבי הארץ ובהם כל לקוח מקבל ליווי צמוד, אחד על אחד, מנציגי החברה אשר נמצאים פיזית בסניף ומסייעים בכל שלבי תהליך מכירת והמרת מטבעות הקריפטו למזומן. במסגרת השירות לקוחות יכולים למכור ביטקוין בשווי של עד 10,000 ₪ ביום ועד 30,000 ₪ בחודש.

במהלך תהליך הקניה / מכירה בסניף, שער המטבע, אשר מוצג בשקלים, ננעל עם תחילת הפעולה. עבור השירות החברה גובה עמלה קבועה אחת ויחידה של 6%.

השירות של ביטקוין צ'יינג' מתאים גם ללקוחות ותיקים בעלי ידע, התמצאות וניסיון בתחום, וגם ללקוחות חדשים שעבורם זו יכולה להיות הפעם הראשונה בה הם מבצעים המרה בין מטבעות קריפטו לכסף פיאט.

בורסה מקומית – Bit2C

ביטוסי היא בורסת קריפטו ישראלית והיא אחת מעשר בורסות הקריפטו הוותיקות בעולם. ביטוסי פועלת תחת רישיון קבע למתן שירותי מסחר בקריפטו מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

הבורסה מאפשרת קניה ומכירה של מטבעות קריפטוגרפים במהירות, בנוחות ובבטחון. כבורסה מקומית היא כמובן מציעה תמיכה בעברית ותמיכה בשקל.

Bit2C נחשבת לגורם ותיק ואמין בתחום הקריפטו בישראל וככזו יש לה ממשקי עבודה נוחים מול הבנקים בארץ, שכמובן הינם כפופים למדיניות הספציפית של כל בנק ובנק.

עמלות המסחר בבורסה הן בגובה של 1%, אך יש להדגיש כי עמלות השימוש משתנות בהתאם לסוג השירות הנבחר ובהתאם לגובה סכומי הכסף הנסחרים.

ייחוד משמעותי של ביטוסי הוא בכך שהיא מאפשרת למשקיעים לשלם את תשלומי המס על הרווחים שנוצרו להם במסגרת פעילות הקרפיטו שלהם בבורסה ישירות לרשות המיסים. ביטוסי מבצעת את התשלום המס בשם הלקוח והתשלום יורד מיתרת השקלים הקיימת בחשבונו.

חובת הדיווח

פעילות מסחרית במטבעות דיגיטליים כרוכה בציות לרגולציה הרלוונטית. במובן הבסיסי ביותר, כל אדם אשר מחזיק במטבעות דיגיטליים ושבמהלך השנה היו לו אירועי מס הקשורים לאותם מטבעות (כלומר הוא מכר מטבעות דיגיטליים או המיר מטבע דיגיטלי כלשהו במטבע דיגיטלי אחר), חייב בהגשת דוח שנתי למס הכנסה.

BLOXTAX מתמחה בהכנת והגשת דוחות שנתיים למס הכנסה עבור לקוחות המשקיעים בקריפטו וזאת בזכות הנסיון המקצועי של צוות רואי החשבון שלה, אינספור "שעות הטיסה" שהחברה צברה לאורך השנים בניהול דיונים רבים עם רשויות המס בנושאים אלו, והמוניטין של בלוקסטקס כגורם מומחה מוכר וידוע בתחום בקרב פקידי רשות המיסים. כחלק מהכנת הדוח השנתי למס הכנסה BLOXTAX מפיקה דוח רווח והפסד שנתי בגין פעילות המסחר בקריפטו ודוח יתרות. ניתן לקרוא על כך עוד במאמר חישוב רווחי הון ממסחר בקריפטו.

נדגיש כי משקיעים שאינם מדווחים על פעילותם המסחרית בתחום המטבעות הדיגיטליים עוברים על החוק ומסתכנים בנקיטת הליך פלילי נגדם ובקנסות כבדים שיוטלו עליהם. כפי שנקבע בחוזר מס הכנסה מאי 2018, אי דיווח על רווחים ממסחר במטבעות דיגיטלים מהווה עבירה פלילית שדינה מאסר. העוברים על החוק מסתכנים גם בענישה כלכלית מחמירה, הכוללת הטלת קנסות ודרישת 'קנס גירעון' בגובה 30% מתשלום המס הסופי או 'כופר מס' אשר עשוי להגיע לכדי סכום הגבוה במאות אחוזים מסכום המס המקורי שאמור היה להיות משולם על ידי הנישום.

קיזוז הפסדים

כל עוד פעילות הקריפטו של משקיע כלשהו כללה אירועי מס, הרי שחובה לדווח עליהם, גם במידה שהפעילות הסתכמה בהפסד. חובה לדווח גם על ההפסד וניתן לקזז אותו מול רווחי הון שנוצרו ממקורות השקעה אחרים או לקזז אותו מול רווחים שיהיו למשקיע בעתיד, כלומר בשנים העוקבות לשנת הדיווח. נכון להיום לא קיימת מגבלת זמן על האפשרות לקזז הפסדים (למעט במקרים חריגים). נציין כי הפסדים יכולים לשמש גם כמגן מס אשר חוסך לנישום כסף בעתיד. ניתן לקרוא על כך עוד במאמר שלנו על מה כדאי לעשות עם תיק הקריפטו לקראת סוף שנת המס.

הפקדת הכסף בבנק

תנאי הסף הראשון של הבנק לאישור הפקדת כספים שמקורם בקריפטו הוא קבלת אישור מרואה החשבון המייצג על כך שהרווחים שהניבה פעילות הקריפטו דווחו לרשות המיסים וכי המס שהוטל בגינם שולם. בשלב הבא הבנק יבקש מידע מפורט אודות הנתיב שעברו המטבעות הדיגיטליים. הכוונה היא למידע מפורט על כל הפעולות אשר בוצעו מרגע שהלקוח משך את כספו מחשבון הבנק שלו כדי לרכוש מטבעות דיגיטליים ועד לרגע בו הוא מבקש להפקיד את כספו חזרה בחשבון. פעולות אלה כוללות את כל התנועות שבוצעו בארנקים הדיגיטליים הרלוונטיים ואת הגופים השונים שהשתתפו בתהליך. במידה ויימצא כי נתיב המטבעות הדיגיטליים אכן תואם את מדיניות הבנק, הפקדת הכסף תאושר. במידה ומדובר בסכום כסף גבוה, ייתכן והבנק ידרוש הצהרה של גורם מומחה המאשר את נתיב המטבעות הדיגיטליים. נציין כי BLOXTAX היא אחד הגורמים המומחים שלהם הזכות לאשר העברת כספים לבנק. ניתן לקרוא על הנושא בהרחבה במאמר שלנו על הפקדת כסף שמקורו בקריפטו בחשבון הבנק.

לסיכום

פעילות במטבעות וירטואלים אינה מסתכמת בשלב הקניה והמכירה של אותם מטבעות ויש לגבות אותה בידע, בניסיון ובמומחיות הנדרשים, אשר יאפשרו למשקיעים לנהל את פעילותם כחוק ומבלי להיות חשופים לענישה ולקנסות. כדי להקל על ההתמודדות של משקיעים עם הנושא, BLOXTAX מעסיקה צוות של מומחי קריפטו, רואי חשבון ומשפטנים והיא החברה היחידה בישראל שהמערכת הייחודית שהיא פיתחה עונה על כל דרישות הדיווח של רשות המיסים בנוגע לרווחים והפסדים בעולם המטבעות הדיגיטליים. בלוקסטקס מפיקה עבור לקוחותיה דוחות רווח והפסד ודוחות יתרות לסוף שנה ומאפשרת אופטימיזציה של תהליך חישוב המס (כלומר צמצום משמעותי של גובה חבות המס) והקלת תהליך אישור חישוב המס מול הרשות. בכך פוטרת בלוקסטקס את לקוחותיה מהדאגות הקשורות לשאלות המיסוי.

ניתן ללמוד עוד על סוגיות הרגולציה הרלוונטיות לעיסוק בקריפטו באמצעות סדרת המאמרים שלנו: שאלות ותשובות קצרות לרואה חשבון בנוגע לקריפטו ומטבעות דיגיטלים

השוואת העמלות בין אפשרויות לקניה ומכירה של מטבעות דיגיטליים וקריפטו

כתבות נוספות בתחום:

mining-crypto.webp
העוסקים במטבעות דיגיטליים לרוב סוחרים בהם ולעיתים מבצעים פעולות נוספות, כגון כרייה. חלק מהכורים עושים זאת בהיקפים נמוכים, כתחביב, ...
משיכת קריפטו לבנק
סוף השנה מתקרב ורבים רוצים למשוך רווחים לחשבון הבנק מהשקעות הקריפטו שלהם, אך תוהים איך לעשות זאת. במאמר זה אספנו עבורכם עקרונות בס...
crypto-tax-assessment
משקיעי קריפטו הפועלים כחוק ומדווחים למס הכנסה מוזמנים לעיתים לדיון שומה גם לאחר מספר שנים מהגשת הדו"ח. זומנתם לדיון שומה? אלו הסיב...